چگونه ایران و روسیه نشریات بین‌المللی را در راه اهداف خود گمراه میکنند

فلسطینی افتاده سربازان افغان در کنار تجهیزات آمریکایی هدیه شده به ارتش آمریکا در قندهار در فوریه ۲۰۱۵

نیوزویک: بخشی از تسلیحات آمریکایی مانده در افغانستان به دست گروه‌های فلسطینی افتاد
یک فرمانده ارتش اسرائیل به نشریه آمریکایی نیوزویک گفت که برخی از تسلیحات آمریکایی به‌جای مانده در افغانستان به‌ دست گروه‌های مسلح فلسطینی افتاده است.

به گفته این نظامی ارشد اسرائیلی که نیوزویک به نامش اشاره نکرد ارتش این کشور انواعی از سازوبرگ نظامی آمریکایی را که در افغانستان موجود بوده و اکنون در باریکه غزه است، رصد کرده است.

این مقام اسرائیلی به آخرین شماره نشریه نیوزویک در روز جمعه، ‌۲۶ خرداد، گفت تسلیحاتی که در این مرحله از افغانستان به نوار غزه قاچاق شده‌اند، از انواع «خُرد» هستند.

وی به مشخصات و انواع تجهیزات نظامی که آن‌ها را «خُرد» نامید، اشاره نکرد و نگفت که این سلاح‌ها در ‌دست کدام‌یک از گروه‌های مسلح فلسطینی فعال در نوار غزه دیده شده است.

انتقال تجهیرات نظامی آمریکایی در افغانستان در ژانویه ۲۰۱۰ (دی ماه ۸۸)
بیشتر در این باره:
تسلیحات آمریکایی طالبان و انتقال تجهیزات به ایران
پیشتر دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا، در انتقاد شدید از نحوه «خروج پر هرج ‌و مرج» نظامیان آمریکا از افغانستان گفته بود که ۸۵ میلیارد دلار تسلیحات آمریکایی در افغانستان به‌جای مانده و به‌دست طالبان افتاده است.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت گزارش‌هایی از جمله توسط شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی منتشر شد که حاکی از رسیدن بخشی از تسلیحات آمریکایی در افغانستان به‌دست گروه‌های مسلح در مناطقی مانند کشمیر هند بود.

گزارش‌های منتشره در آمریکا به این گمانه دامن زده است که نیروهای طالبان از روی نیاز به پول، بخشی از ذخایر عظیم تسلیحاتی آمریکایی یا تجهیزات به‌جای مانده از نیروهای کشورهای عضو ناتو را با گروه‌های مسلح در منطقه یا نقاط دیگر جهان معامله کرده‌اند.

راب لوودیک، سخنگوی پنتاگون، هفته گذشته در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز تأیید کرد که بخشی از تسلیحات آمریکایی در افغانستان به جای مانده و از سوی نیروهای حاکم طالبان استفاده می‌شود. اما او افزود که کیفیت نگهداری این تجهیزات «ضعیف» است.

سخنان سرهنگ لودویک واکنشی به گزارش فاکس‌نیوز در هفته گذشته بود که نشان می‌داد نیروهای طالبان سوار بر شماری از خودروهای نظامی آمریکایی و مجهز به تسلیحات سنگین و نیمه‌سنگین آمریکاییِ همزمان با دوره تنش مرزی میان افغانستان با جمهوری اسلامی ایران، در طول مرزهای غرب افغانستان با شرق ایران مستقر شده بودند.

به گفته فرمانده اسرائیلی که نیوزویک نوشته بود «به دلیل حساسیت» مرتبط با جایگاهش نام او را نمی‌برد، تل‌آویو نگران است تسلیحاتی نیز که در حال حاضر از سوی آمریکا و کشورهای غربی برای ارتش اوکراین در جنگ جاری روسیه علیه کی‌یف ارسال می‌شود، به دست ایران و گروه‌های نیابتی‌اش رسیده و سرانجام علیه اسرائیل استفاده شود.