حمله گسترده دوباره روسیه به اوکراین؛ بیش از ۳۰ پهپاد ساخت جمهوری اسلامی سرنگون شدند

روسیه در شامگاه دوشنبه یک حمله هوایی گسترده به اوکراین انجام داد و کی‌یف و چندین شهر اوکراین در شرق و غرب کشور را هدف قرار گرفتند. مقام‌های اوکراینی روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد از سرنگون شدن بیش از ۳۰ پهپاد ساخت ایران خبر دادند.

ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد بر اساس اولین اطلاعاتی که در اختیار دارد، پدافند هوایی اوکراین ۳۲ پهپاد از ۳۵ پهپاد طراحی جمهوری اسلامی را که روسیه در طول شب پرتاب کرده بود، سرنگون کرد.

این در حالی است که تهران نقش خود در جنگ اوکراین از طریق ارسال تسلیحات به روسیه را تکذیب می‌کند.

هفته گذشته، وال‌استریت ژورنال فاش کرد چین به جمهوری اسلامی کمک می‌کند تا پهپادهای مورد نیاز روسیه را با سرعت بیشتری به مسکو تحویل دهد. بنا بر این گزارش، بازرسان غربی در بررسی یک پهپاد ایرانی ساقط شده در بهار امسال در اوکراین به یک «کشف مهم» رسیدند و به وجود یک قطعه چینی ساخت امسال پی بردند.

نیروهای اوکراینی روز سه‌شنبه در تلگرام اعلام کردند: «هدف اصلی حملات پهپادهای ایرانی منطقه کی‌یف بود. بیش از ۱۰ پهپاد شاهد در آنجا منهدم شد.»

هنوز تلفات این حمله گسترده مشخص نیست اما این حمله در شرایطی صورت گرفته که اوکراین می‌گوید بیش از ۱۰۰ کیلومتر مربع از سرزمین خود را از نیروهای روسیه باز پس گرفته است.

اداره نظامی لویو، شهری با ۷۰۰ هزار نفر جمعیت که در ۷۰ کیلومتری مرز لهستان در غرب اوکراین قرار دارد، گفت که روسیه به «زیرساخت‌های حیاتی» ضربه زده و باعث آتش‌سوزی شده است.

هنوز تلفات جانی در این منطقه گزارش نشده است.

این حملات اما کمی پیش از برگزاری کنفرانس حمایت از اوکراین در لندن انجام شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است در دومین کنفرانس بین‌المللی بازسازی اوکراین در روز چهارشنبه در لندن شرکت کند.

همچنین روز سه‌شنبه اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت که با دولت چین درباره نحوه استفاده از نفوذ پکن بر مسکو برای پایان دادن به جنگ در اوکراین گفت‌وگو کرده است.

بلومبرگ نیز گزارش داد اتحادیه اروپا بسته‌ای ۵۰ میلیارد یورویی برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه آماده کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه، وزیران دفاع فرانسه، بلژیک، قبرس، استونی و مجارستان، با هدف هماهنگی تلاش‌های اروپا برای تقویت قابلیت‌های دفاع هوایی در سراسر قاره، پس از حمله روسیه به اوکراین، نامه‌ای مبنی بر خرید مشترک سامانه‌های دفاع هوایی «میسترال» امضا کردند.