متحدان غربی کی‌یف در نشست لندن به روسیه هشدار دادند باید هزینه بازسازی اوکراین را بپردازد

متحدان غربی کی‌یف در جریان یک کنفرانس بین‌الملی برای بازسازی اوکراین که در لندن برگزار می‌شود، به روسیه هشدار دادند باید هزینه این بازسازی را بپردازد. هم‌زمان ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین در این کنفرانس خواستار «برنامه‌های ملموس» برای آینده کشور ویران شده خود شد.

کنفرانس دو روزه بازسازی اوکراین روز چهارشنبه ۳۱ خرداد در لندن و با حضور نمایندگان بیش از ۶۰ کشور آغاز شد تا با بسیج نهادهای بین‌المللی و همچنین بخش خصوصی، از اوکراین که در بیش از یک سال تهاجم روسیه ویران شده، حمایت شود.

رییس‌جمهوری اوکراین در افتتاحیه این رویداد، در سخنانی از راه دور و از طریق ارتباط ویدیویی گفت: «ما باید از یک چشم‌انداز به توافق‌ها و از توافق‌ها به پروژه‌های ملموس حرکت کنیم.»

او گفت: «هر روز تجاوز روسیه ویرانه‌های جدید، هزاران و هزار خانه ویران، صنایع ویران و زندگی‌های سوخته به بار می‌آورد.»

بر اساس تحقیقات اخیر بانک جهانی، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و دولت اوکراین، احیای اقتصاد اوکراین به دست‌کم ۴۱۱ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد؛ مبلغی که انتظار می‌رود با ادامه درگیری‌ها افزایش یابد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت: «بیایید واضح بگوییم: روسیه باعث نابودی اوکراین شد. و روسیه در نهایت هزینه بازسازی اوکراین را تقبل خواهد کرد.»

پیشتر وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با همتای اوکراینی خود بر تعهد ایالات‌ متحده به کمک به احیای اقتصاد اوکراین و اجرای اصلاحاتی که به دموکراسی و رفاه در این کشور منجر می‌شود، تاکید کرده بود.

اورسولا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا هم در این نشست گفت: «متجاوز باید مسوول شناخته شود.»

همچنین ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا که کشورش یکی از فعال‌ترین حامیان کی‌یف است، گفت: «واضح است که روسیه باید هزینه ویرانی‌هایی را که به بار آورده، بپردازد. به همین دلیل است که ما با متحدان خود برای کشف راه‌های قانونی برای استفاده از دارایی‌های روسیه کار می‌کنیم.»

در این کنفرانس، متحدان کی‌یف کمک‌های مالی خود را برای رفع نیازهای بی‌شمار اوکراین افزایش دادند.

واشنگتن ۱/۳ میلیارد دلار دیگر را برای بازسازی زیرساخت‌های حیاتی اوکراین اختصاص داد. لندن هم قول داد ضمانت‌های اعتباری بانک جهانی را به سه میلیارد دلار طی سه سال آینده برای تامین مالی خدمات عمومی اوکراین افزایش دهد.

بریتانیا همچنین ۲۴۰ میلیون پوند کمک مالی، به ویژه برای پاک‌سازی مین و پروژه‌های بشردوستانه، به اوکراین اختصاص داد.

برلین نیز کمک‌های بشردوستانه بیشتری به مبلغ ۳۸۱ میلیون یورو در سال ۲۰۲۳ و پاریس ۴۰ میلیون یورو برای بازسازی اضطراری و به ویژه تجهیزات پزشکی اوکراین ارائه کرده‌اند.

همچنین روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد، کمیسیون اروپا بسته کمکی ۵۰ میلیارد یورویی را تا سال ۲۰۲۷ برای اوکراین پیشنهاد کرد.