جمهوری‌خواهان کنگره درباره مذاکرات آمریکا و ایران به دنبال احضار مقام‌های دولت بایدن هستند

به گزارش واشینگتن فری‌بیکن، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در حال ایجاد زمینه‌ای برای احضار مقام‌های ارشد دولت بایدن به دلیل تلاش‌های مخفیانه برای تضمین یک توافق اتمی با جمهوری اسلامی هستند.

طبق این گزارش، کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان در کنگره از رهبران این حزب خواستار تحقیقات درباره مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران و احضار رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، و برت مک‌گرک، دستیار مشاور امنیت ملی کاخ سفید، برای گواهی دادن در یک نشست علنی شده‌ است.

این کمیته در تقاضانامه خود که قرار بوده پنجشنبه میان جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان توزیع شود، نوشته است: «دیپلمات‌های بایدن تلاش می‌کنند به صورت غیرقانونی با رژیم تروریست ایران به توافقی برسانند که ده‌ها میلیارد دلار پول در اختیار آن قرار می‌دهد. آنها نمی‌خواهند کنگره و مردم آمریکا بدانند در توافق با ایران چه چیزی گنجانده شده و قرار است چقدر پول برای آیت‌الله‌ها بفرستند.»

جو ویلسون، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و رییس کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان، با ابراز اطمینان از اینکه اعضای هر دو حزب کنگره «قطعا» توافق جدید با ایران را رد خواهند کرد، گفت: «اگر رژیم تروریست ایران را که در چنین موضع ضعفی است نجات دهیم، به انقلاب زن، زندگی، آزادی و زنان ایران خیانت کرده‌ایم.»

واشینگتن فری‌بیکن به نقل از منابع آگاه در کنگره خاطرنشان کرد توافق احتمالی جدید با ایران به گونه‌ای طراحی شده که مشخصا قوانین الزام‌آور برای نظارت نمایندگان کنگره را دور بزند.

در تقاضانامه کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان تاکید شده که رابرت مالی و برت مک‌گرک باید در کمیته‌های روابط خارجی مجلس نمایندگان و کمیته نظارت و کمیته خدمات مالی این مجلس به صورت علنی گواهی بدهند و اگر لازم شد به این کمیته‌ها احضار شوند.

این کمیته همچنین خواستار یک تحقیق و تفحص رسمی کنگره شد تا مشخص شود که آیا دولت بایدن «قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران» را که به کنگره حق بررسی توافق‌های تحت برجام را می‌دهد، نقض کرده است یا نه.

مالی و مک‌گرک تا کنون تنها در نشست‌های محرمانه کنگره حاضر شده‌اند و در هیچ جلسه علنی آن گواهی نداده‌اند. منابع آگاه در کنگره به واشینگتن‌فری‌بیکن گفتند مک‌گرک مقام اصلی آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم با ایران در عمان بوده است.

کوین هرن، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، با اشاره به اینکه کلیت توافق احتمالی جدید آمریکا با ایران «حتی بدتر از» برجام است، گفت: «باج دادن به تروریست‌ها تنها به تقویت تروریسم منجر شده و آمریکایی‌ها را در نقاط مختلف جهان در معرض آدم‌ربایی قرار می‌دهد.»

در همین حال، بیش از ۲۰۰ کنشگر ایرانی-‌آمریکایی در نامه‌ای به رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا و نمایندگان جمهوری‌خواه این کمیته، از آنها خواستند با احضار رابرت مالی از او بخواهند که توضیح دهد دولت بایدن با ایران چه توافق‌هایی کرده و چه امتیازهایی داده است.

پیش‌تر در روز چهارشنبه واشینگتن‌پست در گزارشی سه خواسته دولت جو بایدن از جمهوری اسلامی را که در جریان مذاکرات غیرمستقیم میان واشینگتن و تهران مطرح شده، فاش کرد.

این روزنامه آمریکایی نوشت که دولت بایدن در حال انجام مذاکرات غیرمستقیم دوجانبه با تهران است تا به هدف کلی کاهش تنش‌ها از سوی جمهوری اسلامی برسد.

بر اساس این گزارش، آمریکا امیدوار است در این مذاکرات دست‌کم به سه خواسته خود برسد: برنامه هسته‌ای تهران در زمینه توسعه تسلیحات اتمی را محدود کند، به حملات نیابتی جمهوری اسلامی علیه نیروهای آمریکایی در سوریه پایان دهد و سه زندانی آمریکایی را که از مدت‌ها پیش در زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس هستند، آزاد کند.

واشینگتن‌پست به نقل از مقامات آمریکایی، اروپایی و خاورمیانه‌ای که نامشان فاش نشده، تاکید کرد که مذاکرات کنونی که از چند ماه پیش آغاز شده، دیگر صرفا به احیای برجام محدود نیست.