بانک‌های سعودی و اماراتی همکاری با بانک‌های قطری را متوقف کردند

2-دوحه

دبی.العربیه، فارسی

در پی قطع روابط دپیلماتیک کشورهای مختلف با دولت قطر به دلیل حمایت این کشور از تروریسم، بانک‌های سعودی و قطری از صبح روز سه‌شنبه همکاری با بانک‌های قطری را متوقف کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بانک‌های سعودی و اماراتی همکاری‌های بانکی از جمله گشایش اعتبار برای بانک‌های قطری را به حالت تعلیق درآورده و اعلام کرده‌اند منتظر رسیدن دستورات اضافی از سوی بانک مرکزی سعودی درباره شیوه تعامل با طرف قطری هستند.

بانک مرکزی امارات نیز از بانک‌های اماراتی خواسته است جزئیات امور بانکی خود در تعامل با بانک‌های قطری را اعلام کنند. بانک مرکزی بحرین نیز روز پنج‌شنبه را به عنوان آخرین مهلت برای بانک‌های بحرینی برای ارائه اطلاعات به بانک مرکزی اعلام کرد.

پادشاهی عربی سعودی، امارات متحده عربی، پادشاهی بحرین و چند کشور دیگر به دلیل حمایت قطر از تروریسم، روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع کرده و مرزهای آبی، خاکی و هوایی خود را به روی این کشور بستند.

بسته شدن راه‌های دریایی، زمینی و هوایی کشورهای عربی به قطر باعث می‌شود که همه پروازهای هواپیماهای این کشور چه از نظر اقتصادی و چه مسافربری، مسافت‌های طولانی‌تری را طی کنند و مجبور شوند که از طریق آفریقا به مقصد نهایی خود برسند. پروازهای قطر یکی از درآمدهای اصلی این کشور است. بسته شدن راه‌های خطوط هوایی این کشورها با قطر باعث می‌شود که سیستم برنامه ریزی شده قطر برای ترانزیت و غیره که سال‌ها این کشور بر آن اعتماد کرده بود، مختل شود. از نظر حمل و نقل زمینی نیز این کشور به طور کامل فلج خواهد شد به این دلیل که تنها دروازه زمینی برای دوحه مرز زمینی با سعودی است. پادشاهی سعودی از مهمترین شرکای تجاری قطر است اهمیت روابط تجاری این دو کشور در زمینه مواد غذایی بسیار اساسی و مهم بود. طبق آمار سال 2015 پادشاهی سعودی و امارات متحده عربی در زمینه صادرات مواد غذایی به قطر در رتبه اول و دوم قرار گرفته بودند و در مجموع 310 میلیارد دلار تبادل تجاری با قطر داشته‌اند