خنثی‌شدن طرح سپاه پاسداران در حمله به اسرائیلی‌ها در قبرس

رسانه‌های اسرائیلی خبر داده‌اند، سرویس اطلاعات قبرس عملیات سپاه علیه شهروندان اسرائیلی در این جزیره را خنثی کرده است.

تلویزیون «کان» اسرائیل، یکشنبه چهارم تیر گزارش داد که یک هسته مرتبط با سپاه پاسداران ایران درصدد حمله به برخی اهداف اسرائیلی و شهروندان این کشور در قبرس بوده است.

بنا به این گزارش، مقامات قبرسی با همکاری نهادهای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل موفق به کشف و خنثی‌کردن این عملیات شدند.

روزنامه «فیل نیوز» چاپ قبرس نیز به نقل از منابع خود خبر داد که «از ارتکاب یک عملیات تروریستی با هدف حمله به شهروندانی یهودی در خاک جمهوری قبرس ممانعت به عمل آمد.»

به گفته این روزنامه، مرتکبان اعضای یک هسته جاسوسی بوده که به احتمال فراوان با سپاه پاسداران ایران مرتبط هستند.

این روزنامه افزوده است که قبرس پیشتر اطلاعاتی در مورد این هسته‌ جاسوسی ایرانی و طرح حمله به اسرائیلی‌ها در این کشور را از تل‌آویو و واشینگتن دریافت کرده بود.

این رسانه‌ها همچنان تاکید کرده‌اند که سرویس اطلاعات قبرس چندین ماه است این هسته‌ جاسوسی را زیر نظر دارد.

روزنامه «یدیعوت آحرونوت» اسرائیل هم با تایید این خبر و زیرنظر بودن افراد این هسته در ماه‌های اخیر، از بازداشت آنها پیش از انجام عملیاتشان خبر داد اما به تعداد و اهداف مورد نظر آنها اشاره نکرد.

به گزارش «تایمز اسرائیل»، شورای امنیت ملی اسرائیل، اوایل سال جاری هشدار داد که قبرس و یونان کشورهایی هستند که ایران احتمالاً اسرائیلی‌ها را در آنها هدف قرار می‌دهد.

این منابع گفتند که سرویس‌های اطلاعاتی مظنون اصلی را به دقت زیر نظر گرفتند اما او موفق به فرار شد ولی تجهیزات وی برای انجام عملیات کشف و ضبط شدند.

منابع مذکور تصریح کردند که دولت قبرس صدور حکم بازداشت بین‌المللی برای مظنون اصلی این عملیات را از نهادهای مسئول درخواست خواهد کرد.

در گزارش‌ها آمده است که این هسته‌ تروریستی از بخش شمالی جزیره به عنوان پایگاهی برای حمله احتمالی استفاده می‌کرد و سرویس‌های اطلاعاتی قبرس از نزدیک افراد این گروه را برای چند ماه تحت نظر داشتند.

مقامات امنیتی قبرس در اکتبر 2021 از بازداشت یک شهروند آذربایجانی با پاسپورت روسی خبر دادند و اعلام کردند که این شخص جاسوس سپاه بوده و به دنبال اجرای حملاتی علیه اهدافی اسرائیلی در قبرس از جمله ترور یک بازرگان اسرائیلی بوده است.

همزمان، سفارت ایران در قبرس این اتهامات را رد کرد.