سفر احمدرضا رادان به روسیه با هدف «گسترش همکاری‌های انتظامی و امنیتی» تهران و مسکو

در پی گسترش فزاینده همکاری‌های نظامی و امنیتی تهران و مسکو و ساعاتی پس از آنکه ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین «حمایت کامل جمهوری اسلامی از رهبری روسیه» در قبال «شورش سوم تیر گروه واگنر» را اعلام کرد، رسانه‌های حکومتی در ایران خبر دادند که احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی، با هدف «توسعه همکاری‌های دوجانبه پلیسی» به روسیه سفر می‌کند.

زمان دقیق انجام سفر فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی به روسیه اعلام نشده است٬ اما به نوشته خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، سفر احمدرضا رادان به مسکو «در راس هیاتی» از مقام‌های امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی و «بنا به دعوت رسمی طرف روسی» انجام می‌شود.

در جریان این سفر، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ضمن بازدید از «ظرفیت‌های پلیس روسیه در مبارزه با جرایم سازمان‌یافته»، رایزنی‌هایی برای گسترش همکاری با پلیس روسیه نیز انجام خواهد شد.

همچنین اعلام شده است که در جریان این سفر، احمدرضا رادان ضمن ملاقات با مسئولان پلیس روسیه و انجام «مذاکراتی برای توسعه همکاری‌های پلیسی»، چند تفاهم‌نامه درباره «همکاری دوجانبه پلیسی در زمینه مبارزه با تروریسم، قاچاق انسان، مواد مخدر و همکاری علمی، پژوهشی پلیسی» با مقام‌های روسیه امضاء خواهد کرد.

خبر سفر فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی به روسیه، دو روز بعد از شورش گروه «واگنر» و فرمانده آن علیه نحوه اداره جنگ روسیه در اوکراین و ساعاتی پس از آن منتشر شد که به گفته سرویس مطبوعاتی کرملین، ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، «حمایت کامل» جمهوری اسلامی از رهبری روسیه را اعلام کرد.

جمهوری اسلامی ایران و روسیه از زمان جنگ در سوریه همکاری‌های نظامی بسیار نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند و از آغاز حمله ارتش روسیه به اوکراین نیز این همکاری‌ها با ارسال پهپادهای انتحاری ایران به روسیه گسترش یافته است.

دولت‌های آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا علاوه بر اعمال تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی در ارتباط با ارسال پهپاد به روسیه، نسبت به «همکارهای گسترده نظامی» تهران و مسکو هشدار داده و آن را برای جهان «زیان‌بار» توصیف کرده‌اند.

در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تاکنون همکاری‌های انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی با روسیه نیز گسترش یافته است و فرماندهان انتظامی دو کشور بارها با یکدیگر در تهران و مسکو دیدار کرده‌اند.

با وجود انتشار گزارش‌هایی درباره اقدامات جمهوری اسلامی برای تامین بخشی از تجهیزات مرتبط با سرکوب اعتراضات از روسیه، دو طرف به طور رسمی در این مورد گزارشی ارائه نکرده‌اند.

در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی، جان کربی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی کاخ سفید، گفته بود که روسیه در حال بررسی کمک به رژیم ایران برای سرکوب اعتراضات مردم ایران و به ویژه «آموزش سرکوب» به نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی است.