اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برای مقابله با دستیابی ایران به سلاح اتمی قطعنامه ارائه کردند

دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای دو حزبی ارائه کردند که در آن بر تعهد پایدار آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی و با استفاده از هر گونه ابراز ممکن تاکید شده است.

این قطعنامه که به ابتکار مایکل مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه، و برد اشنایدر، نماینده دموکرات، تهیه شده، دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را تهدیدی غیرقابل پذیرش برای امنیت منطقه و جهان خواند و بر حمایت آمریکا از آزادی عمل متحدان و شرکای خود برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی تاکید کرد.

این قطعنامه هشدار داد جمهوری اسلامی به غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم ادامه می‌دهد و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در ماه ژانویه در تاسیسات فردو آثار اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۸۳/۷ یافته‌اند.

این نمایندگان خاطرنشان کردند که طبق اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه ژانویه و اظهارات رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ماه مارس، جمهوری اسلامی سوخت هسته‌ای کافی برای ساخت بمب اتم در اختیار دارد.

این قطعنامه افزود: جمهوری اسلامی همچنین در زمینه هسته‌ای به دانشی خطرناک و غیرقابل برگشت دست یافته است.

این نمایندگان تاکید کردند: «هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی غیرقابل پذیرش است و ایران نباید تحت هیچ شرایطی به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

این قطعنامه خاطرنشان کرد: «آمریکا باید برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، از همه ابزارهای ممکن استفاده کند و از آزادی اقدام کشورهای متحد و شریک خود، از جمله اسرائیل، برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی حمایت کند.»

روز جمعه، کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل، گزارش داد مقام‌های این کشور بر این عقیده‌اند که مساله غنی‌سازی اورانیم در درجه لازم برای ساخت بمب اتم از سوی جمهوری اسلامی دیگر یک امر واقعی و انجام شده است.

طبق این گزارش، ایالات متحده نیز با اسرائیل در این که جمهوری اسلامی امروز در پیشرفته‌ترین مرحله خود به سمت دست‌یابی به بمب اتم می‌رود، توافق نظر دارد.

از سوی دیگر، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چهارشنبه، ۳۱ خرداد، درباره مذاکره آژانس با جمهوری اسلامی به ایران‌اینترنشنال گفت هنوز کار زیادی وجود دارد و ایران همچنان نیاز دارد شفاف‌سازی بیشتری درباره برنامه اتمی‌اش انجام دهد.

از سوی دیگر واشینگتن‌پست نیز هفته گذشته در گزارشی اختصاصی، سه خواسته دولت جو بایدن از جمهوری اسلامی را که در جریان مذاکرات غیرمستقیم میان واشینگتن و تهران مطرح شده، فاش کرد.

بر اساس این گزارش، آمریکا امیدوار است در این مذاکرات دست‌کم به سه خواسته خود برسد: برنامه هسته‌ای تهران در زمینه توسعه تسلیحات اتمی را محدود کند، به حملات نیابتی جمهوری اسلامی علیه نیروهای آمریکایی در سوریه پایان دهد و سه زندانی آمریکایی را که از مدت‌ها پیش در زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس هستند، آزاد کند.