اذعان وزیر ارشاد به «کمبود شدید» نیروی «متخصص و متعهد به نظام»‌ در حکومت

وزیر ارشاد در دولت ابراهیم رئیسی که در ماه‌های گذشته همه هنرمندان مستقل ایران را به بیکار شدن تهدید کرده در تازه‌ترین اظهارات خود از «کمبود شدید» در زمینه نیروی متخصص هوادار نظام جمهوری اسلامی خبر داد.

محمدمهدی اسماعیلی روز سه‌شنبه، ششم تیر، در یک مراسم دولتی گفت: «امروز در بخش‌های مختلف، وقتی می‌خواهیم نیروی انسانی متخصص و متعهد بیابیم، متوجه می‌شویم دچار فقر منابع انسانی هستیم.»

مقام‌های جمهوری اسلامی دهه‌هاست که از نیروهای متخصصِ هوادار این نظام با عنوان «نیروی متخصص و متعهد» نام می‌برند، نیروهایی که علاوه بر داشتن تخصص، «تعهد» و وفاداری خود را نیز به جمهوری اسلامی نشان دهند.

اسماعیلی افزود که مقام‌های جمهوری اسلامی با وجود گذشت بیش از چهار دهه از عمر این حکومت به «تربیت» چنین نیروهایی «در حوزه‌های مختلف فکر» نکرده‌اند.

این اظهارات وزیر ارشاد در حالی است که جمهوری اسلامی بودجه‌های هنگفتی به مراکز آموزشی حکومتی مثل دانشگاه امام صادق اختصاص می‌دهد و اکنون بسیاری از مقام‌های کنونی دولت فارغ‌التحصیل این دانشگاه هستند.

دستگاه‌های تبلیغاتی جمهوری اسلامی نیز هزینه‌های کلانی برای تولید آثار هنری همسو با ایدئولوژی حکومت صرف می‌کنند.

خود اسماعیلی تا پیش از رسیدن به وزارت ارشاد، چهره‌ای شناخته‌شده برای هنرمندان نبود و در معرفی او گفته شد که بر «منظومه فکری، فرهنگی و سیاسی» علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی «تسلط دارد».

همچنین این اظهارات اسماعیلی در حالی است که در دوران وزارت او، موجی از منع هنرمندان مستقل از فعالیت‌های هنری‌شان به راه افتاد.

این ممنوعیت‌ها به ویژه در جریان اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» افزایش یافته و ده‌ها هنرمند حامی اعتراضات مردم در ۹ ماهه گذشته احضار، زندانی، پیگرد قضایی، ممنوع‌الخروج یا از کار ممنوع شده‌اند.

از جمله یک ماه پیش رسانه‌ها نوشتند که رضا صادقی، محسن یگانه، امیر مقاره، بابک جهانبخش و امید حاجیلی از خوانندگان شناخته‌شده در ایران ممنوع‌الکار شده‌اند و برای صادقی و مقاره محدودیت خروج از کشور هم وضع شده است.