خانه / اخبار مهم روز / نتانیاهو: اسرائیل سامانه «گنبد آهنین» را در اختیار اوکراین قرار نمی‌دهد

نتانیاهو: اسرائیل سامانه «گنبد آهنین» را در اختیار اوکراین قرار نمی‌دهد


نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال گفت که نگرانی‌های خود درباره افزایش روابط نظامی روسیه و ایران را به مسکو منتقل کرده است

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرد که تل‌آویو سامانه دفاع هوایی «گنبد آهنین» و برخی تسلیحات دیگر را به‌دلیل احتمال انتقال آنها به ایران در اختیار اوکراین قرار نمی‌دهد.

نتانیاهو، پنج‌شنبه 8 تیر در گفت‌وگو با روزنامه «وال استریت ژورنال» گفت: «از این نگران هستیم که اگر این تسلیحات را به اوکراین تحویل دهیم، در نهایت سر از ایران دربیاوردند.»

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین گفت که نگرانی‌های خود درباره افزایش روابط نظامی روسیه و ایران را به مسکو منتقل کرده است.

نتانیاهو اشاره کرد: «اسرائیل کشوری با تراکم جمعیت بالایی است و تنها به دلیل استفاده از سامانه گنبد آهنین و رهگیری و انهدام 95 درصد موشک‌های شلیک‌شده به اسرائیل بوده که تلفات و خسارات ما بسیار اندک است.»

او ادامه داد که «اگر این سامانه به دست ایران بیفتد، زندگی میلیون‌ها اسرائیلی با خطر جدی مواجه خواهد شد.»

نتانیاهو در 23 ژوئن گفته بود که برخی از سلاح‌های غربی ارسال‌شده به اوکراین، در مرزهای اسرائیل مشاهده شده‌اند و به همین دلیل تل‌آویو از ارسال برخی تسلیحات به کی‌یف، به‌دلیل احتمال انتقال آنها به ایران امتناع می‌کند.

طرح مجدد لایحه قضایی
نتانیاهو پیرامون لایحه اصلاح نظام قضایی اسرائیل هم به وال استریت ژورنال گفت، با حذف بخش جنجالی این لایحه که به پارلمان اجازه لغو احکام صادره توسط دادگاه عالی را می‌دهد، موافقت کرده است.

او همچنین تصریح کرد که درباره بند اختلاف‌برانگیز دیگر لایحه مذکور پیرامون دادن صلاحیت به ائتلاف حاکم برای تعیین قضات، تجدیدنظر خواهد کرد.

پارلمان اسرائیل هفته گذشته بررسی لایحه جنجالی اصلاح نظام قضایی و کاهش صلاحیت‌های قضات دادگاه عالی را مجددا آغاز کرد. طرح این لایحه در پارلمان اسرائیل پیشتر به اعتراضات اجتماعی گسترده‌ای در کشور منجر شد.

این لایحه، نگرانی همزمان سرمایه‌گذاران و کشورهای غربی از وضعیت دموکراسی در اسرائیل را برانگیخت.