تلسکوپ «جیمز وب» یک رویداد نیم میلیارد ساله را شناسایی کرد


اولین تصاویر ارسالی از تلسکوپ «جیمز وب» که در ژوئیه گذشته فاش شد، زمان پیدایش جهان را 13 میلیارد سال قبل گزارش کرد
دنبال‌ کنید

تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) با کشف پیامد برخورد کیهانی بین دو کهکشان در نیم میلیارد سال پیش، بینش جدیدی از تاریخ کیهان را به اخترشناسان ارائه داد.
به گزارش خبرگزاری بریتانیایی «مترو»، تصویری که توسط این تلسکوپ گرفته شده، کهکشان NGC 3256 را به‌عنوان چرخشی درخشان از دو رنگ قرمز و نارنجی نشان می‌دهد که با ستاره‌های درخشان دیگر در فاصله 120 میلیون سال نوری در ابرخوشه هیدرا قنطورس، قرار گرفته است.

با این حال، چیزی که در انبوه ستارگان و غبار گذشته خود را نشان می دهد این واقعیت است که آنها زمانی نه یک کهکشان، بلکه دو کهکشان بوده اند که با برخورد کهکشان‌ها، گاز و غبار مورد نیاز برای تشکیل ستارگان جدید فراهم شده است.

این را می‌توان در نواحی درخشان‌تر NGC 3256 مشاهده کرد، جایی که ستارگان جوان نور فروسرخ از خود ساطع می‌کنند؛ نوری که دانه‌های کوچک غباری شکل را می‌تاباند و به کهکشان درخشش متمایزی می‌دهد.

تیم جیمز وب می‌گوید: «برخورد کهکشانی که NGC 3256 را ایجاد کرد، انفجار درخشانی از ستاره‌ها را ایجاد کرد که می‌توان آن را در درخشان‌ترین بخش‌های این تصویر وب مشاهده کرد.

ستارگان نوزاد با طول موج‌های فروسرخ، نوری که می‌تواند از طریق غبار پنهان در کهکشان نفوذ کند، درخشان‌تر و قوی‌تر می‌درخشند و ستاره‌ها را به سوژه‌ای عالی برای جیمز وب تبدیل می‌کند.

با این حال، ستارگان مسن‌تر به لطف فواصل زیاد بین آن‌ها معمولاً هنگام برخورد کهکشان‌ها بی‌خطر هستند. نزدیک‌ترین ستاره ما پس از خورشید، پروکسیما قنطورس است که حدود 25 تریلیون مایل دورتر است.»

این تیم گفت: «اگر از شما خواسته شود که یک برخورد کهکشانی را تصور کنید، ممکن است ستاره‌هایی را در حال نزدیک شدن به یکدیگر با نتایج انفجاری فاجعه‌بار متصور شوید. در حقیقت، فضاهای بین ستاره‌های یک کهکشان بسیار وسیع است. وقتی کهکشان‌ها با هم برخورد می‌کنند، ابرهای ستاره‌های آن‌ها از یکدیگر عبور می‌کنند و مانند دو ابر دود در هم می‌آیند.»

به گفته این تیم، «در مورد NGC 3256، تلفات ستارگانی وجود داشت که به‌عنوان پیچک‌های قرمز بلند ستارگان که توسط نیروهای گرانشی عظیم حاصل از برخورد، از کهکشان‌های اصلی خود بیرون کشیده شدند، دیده می‌شد. به اینها «ویژگی‌های جزر و مدی» می‌گویند.»

این تیم افزود: «گذشته پرفراز و نشیب NGC 3256 در گره‌های بلند غبار و ستارگان درخشان که از بدنه اصلی کهکشان به سمت بیرون امتداد دارند، ثبت شده است.

مطالعه NGC 3256 و دیگر کهکشان‌های در حال برخورد می‌تواند به اخترشناسان در مورد شکل‌گیری کهکشان خودمان بیشتر بیاموزد.»

هفته گذشته دانشمندان کشف کردند که وقتی سیاهچاله‌ها قبل از برخورد به دور یکدیگر می‌چرخند، امواج گرانشی با فرکانس پایین تولید می‌کنند که امواج آن در سراسر کهکشان امتداد یافته و مکان-زمان را در حین سفر تغییر می‌دهند.

جیمز وب، اولین سیاره بیگانه خود را در ژانویه مشاهده کرد.
اولین تصاویر آن که در ژوئیه گذشته فاش شد، لحظه پیدایش جهان را 13 میلیارد سال قبل گزارش کرد.