وماج صالحی اعلام شد؛ ۶ سال و ۳ ماه حبس به اتهام «افسادفی‌الارض»

رزا اعتماد انصاری، وکیل توماج صالحی در گفت‌وگو با «شبکه شرق» اعلام کرد که موکلش به اتهام «افسادفی‌الارض» به ۶ سال و ۳ ماه حبس محکوم شده و از اتهامات توهین به بنیان‌گذار و رهبر جمهوری اسلامی و ارتباط با دول متخاصم، تبرئه شده است.

اعتماد انصاری روز یکشنبه افزود: «امروز رای پرونده دادگاه بدوی توماج صالحی به ما به عنوان وکیل پرونده ابلاغ شد. رای صادره به عقیده ما رای خوبی است. همچنین توماج صالحی از امروز به بند عمومی زندان منتقل شد. او پیش از این در انفرادی بود.»

به گفته وکیل صالحی، بر اساس رای صادره، «فقط مجازات اشد در قبال توماج که همین ۶ سال و ۳ ماه حبس با احتساب ایام فعلی بازداشت است»، اجرایی خواهد شد.

این رای دادگاه در شرایطی صادر شده که در روزهای اخیر، ایرانیان در ده‌ها شهر از کشورهای مختلف جهان، در حمایت از توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی تجمع کردند.

در روز شنبه گذشته، شماری از ایرانیان مقیم ترکیه، سوئد، دانمارک، نروژ، بلژیک، فنلاند، آلمان، انگلیس، هلند و دیگر کشورها،‌ با برگزاری تجمعاتی، اعتراض خود را به ادامه بازداشت توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی نشان دادند.

روز چهاردهم تیر با وجود اینکه دادگاه این هنرمند زندانی به تازگی برگزار شده، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران مدعی شد حکم او «به علت همکاری موثر با مسوولان پرونده»، از «اعدام» به حبس تغییر کرده است.

رزا اعتمادانصاری، وکیل توماج صالحی اما در گفت‌وگو با «شبکه شرق» این خبر را تکذیب کرد و گفت: «پرونده توماج هنوز به مرحله انشای رای هم نرسیده و خبرگزاری تسنیم با خبری که منتشر کرده، اخلاق حرفه‌ای رسانه را رعایت نکرده است.»

پیشتر محمد موسویان، دادستان اصفهان اعلام کرده بود توماج صالحی به «فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های متخاصم و تشکیل گروه‌ غیرقانونی به قصد بر هم زدن امنیت کشور» متهم شده است.

در آبان‌ سال گذشته، خبرگزاری دانشجو از بازداشت این خواننده رپ اعتراضی و از حامیان خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی خبر داد.

بازداشت توماج صالحی در میانه اعتراضات در حالی بود که او با پیام‌هایش در شبکه‌های اجتماعی از خیزش انقلابی حمایت قاطع کرده بود.

این خواننده معترض پیش‌تر و در شهریور ۱۴۰۰ بعد از خواندن آهنگ «‌سوراخ موش بخر» در اصفهان بازداشت و بعد از مدتی آزاد شده بود.

او در آثار خود به موضوعاتی چون فساد در جمهوری اسلامی، اعتصابات کارگری، اعدام‌ و زندانی کردن مخالفان جمهوری اسلامی پرداخته است.