۱۸ سناتور جمهوری‌خواه خواستار تحقیق درباره نحوه رسیدگی به تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی شدند

هجده سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه‌ای از نهاد بازرسی وزارت خارجه ایالات متحده خواستند تحقیقات مستقلی در مورد چگونگی رسیدگی به تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران، انجام دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که رابرت مالی٬ نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران٬ در روز هشتم تیرماه ( ۲۹ ژوئن ) بعد از این که مجوز دسترسی امنیتی او تعلیق شد، به مرخصی اجباری بدون حقوق فرستاده شد. در همین حال، گزارش‌هایی از سوء مدیریت احتمالی آقای مالی در نگهداری اسناد محرمانه منتشر شده و سی‌بی‌اس نیز اخیرا گزارش داد که پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، به این پرونده وارد شده است.

سناتور بیل هارگرتی٬ ارشدترین سناتور جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا به همراه ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه دیگر در نامه‌ای به دایانا شاو، معاون بازرسی کل وزارت امور خارجه آمریکا نوشته‌اند: «با توجه به نقش و مسئولیت‌های فرستاده ویژه در امور ایران و اهمیت این مقام برای تامین منافع امنیت ملی ایالات متحده، ما از این که وزارت خارجه ایالات متحده مجوز دسترسی امنیتی رابرت مالی فرستاده ویژه ایران را تعلیق کرده و در حال انجام تحقیقات در مورد چگونگی نحوه نگهداری اطلاعات طبقه‌بندی شده توسط او است، و این که تنها اخیرا رابرت مالی را به مرخصی بدون حقوق فرستاده، نگران شده‌ایم.»

این سناتورهای جمهوری‌خواه از دفتر بازرس کل خواستند تحقیق مستقلی در مورد این‌ موضوع انجام دهد که آیا مقامات وزارت خارجه آمریکا در جریان بررسی پرونده رابرت مالی به تمام قوانین و مقررات مرتبط از جمله سیاست‌ها و رویه‌های شرح داده شده در دفترچه دستورالعمل این وزارت‌خانه پایبند بوده‌اند یا خیر.

بیل کسیدی، مارکو روبیو، تیم اسکات، تد کروز، و تام کاتن، سناتورهای جمهوری‌خواه، از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

این سناتورهای آمریکایی در نامه خود ۱۱ پرسش در خصوص چگونگی برخورد با وضعیت رابرت مالی پس از تعلیق مجوز امنیتی او مطرح کرده‌اند و از بازرسی کل وزارت خارجه خواسته‌اند تا هشت روز دیگر ( ٢١ ژوئیه) به این پرسش‌ها پاسخ دهد.

از جمله پرسش‌های سناتورهای جمهوری‌خواه این است‌که چه زمانی به طور کتبی به رابرت مالی تعلیق مجوز امنیتی او ابلاغ شده است. این سناتورها پرسیده‌اند، چرا وزارت خارجه در همان روز که مجوز امنیتی رابرت مالی تعلیق شد، او را به مرخصی بدون حقوق نفرستاد.

از دیگر پرسش‌ها این است که آیا رابرت مالی تمامی وسایل و تجهیزات محرمانه را به وزارت امور خارجه بازگردانده و این که چگونه و چه زمانی اعضای «گروه کاری ایران» در وزارت خارجه که تحت سرپرستی رابرت مالی بودند، از تعلیق مجوز امنیتی او مطلع شده‌اند.

در همین زمینه، روز سه‌شنبه رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پاسخ وزارت خارجه به پرسش در مورد وضعیت رابرت مالی را ناکافی و غیرقابل قبول خواند.

رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت: «کنگره این حق را دارد که بداند دقیقا چرا مجوز دسترسی امنیتی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به حالت تعلیق درآمد و چرا او بعد از آن از سمتش تعلیق شد و اکنون هم اف‌بی‌آی در حال تحقیق از او است.»

این در حالی است که همزمان با این اظهارات، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در پاسخ به پرسشی در خصوص تعلیق مجوز دسترسی امنیتی رابرت مالی به دلیل «قصور» در نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده، گفت: «این یک موضوع پرسنلی است و در این مورد خیلی چیزها را نمی‌توانم بگویم. چیزی که می‌توانم بگویم این است که راب مالی را برای سال‌های طولانی می‌شناسم، و او کسی است که زندگی و کار حرفه‌ایش را وقف خدمت به کشور کرده است، و این کار را به‌طور تحسین‌برانگیزی انجام داده است.»

رابرت مالی در ژانویه سال ۲۰۲۱ و به دنبال روی کار آمدن دولت جو بایدن به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران منصوب شد. دولت جو بایدن تلاش کرد پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام در سال ۲۰۱۸، این توافق را احیا کند و به این توافق برگردد.

آقای مالی در مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای احیای برجام و آزادی زندانیان دو تابعیتی در جمهوری اسلامی نقش مهمی برعهده داشت.