مجید توکلی، فعال سیاسی، مجموعا به ۶ سال زندان و ۲ سال ممنوعیت اقامت در تهران محکوم شد

مجید توکلی، فعال سیاسی و مدنی، خبر داد که شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب او را به شش سال زندان و دو سال تبعید، «صرفا به‌خاطر نوشته‌ها و مطالب چند سال اخیر» او محکوم کرده است.

توکلی روز سه‌شنبه ۲۷ تیر در توییتی نوشت: «امروز به وکیلم ابلاغ شد: پنج سال زندان برای اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و یک سال زندان برای اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام. علاوه ‌بر این محکومیت تکمیلی هم دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی، دو سال ممنوعیت اقامت در تهران و دو سال ممنوعیت خروج از کشور.»

او افزود: «این محکومیت صرفا به‌خاطر نوشته‌ها و مطالب چند سال اخیر بوده است. به‌ علت اصرارم بر فعالیت مستقل، هیچ سند و مدرکی از فعالیت جمعی یا ارتباط با دولت متخاصم و معاندین در پرونده وجود ندارد. با توجه به سبک نوشتاری حتی هیچ یک از جملات مصداق جرم دانسته نشده و فعالیت تبلیغی به‌طور کلی است.»

این فعال سیاسی پیشتر نیز نوشته بود که در این سال‌ها فعالیت جمعی نداشته و درباره اتهام «اجتماع و تبانی» مدرکی ارائه نشده اما «با همان عبارت‌های کلی ارتباط با افراد، گروه‌ها و دولت‌های متخاصم و با اشاره به دو دهه فعالیت در پی محکومیت» سنگین هستند.

آخرین جلسه دادگاه توکلی روز شنبه گذشته در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با دو اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» برگزار شده بود.

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پنج سال حبس در خصوص آقای توکلی قابل اجرا خواهد بود.

این فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق در تاریخ یکم مهر ماه ۱۴۰۱، در رابطه با اعتراضات سراسری به وسیله نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و نهایتا در تاریخ بیست و هشتم آذر ماه سال گذشته، با تودیع وثیقه آزاد شد.