صعود ۱۰ پله‌ای گذرنامه‌ ایرانی؛ مشکلات ایرانیان در اخذ روادید بسیاری از کشورها ادامه دارد

بر اساس تازه‌ترین ارزیابی‌ها، اعتبار گذرنامه ایرانی نسبت به سال گذشته ۱۰ پله صعود کرده و به رتبه ۹۲ در میان کشورهای مختلف جهان رسیده است اما ایرانیان همچنان برای دریافت روادید (ویزا) به منظور سفر به بسیاری از کشورهای جهان با مشکل مواجه هستند.

بر اساس گزارش شرکت مشاوره جهانی اقامت و شهروندی Henley & Partners، پس از پنج سال صدرنشینی ژاپن، حالا سنگاپور با ۱۹۳ کشور مقصد بدون نیاز به روادید، صدرنشین این جدول شد.

این در حالی است که کشور سنگاپور سال گذشته دومین مقام را در این رتبه‌بندی داشت.

در رده‌بندی امسال، آلمان، ایتالیا و اسپانیا در رده دوم قرار گرفته‌اند.

بدترین کشورها از نظر اعتبار گذرنامه‌هایشان همانند سال گذشته به ترتیب افغانستان،عراق، سوریه و پاکستان شناخته شده‌اند.

ایران در حالی در رده‌بندی امسال با ۱۰ پله صعود نسبت به سال گذشته در رده ۹۲ قرار گرفته که طبق این رده‌بندی، با گذرنامه ایرانی تنها می‌توان به ۴۴ کشور بدون روادید یا دریافت روادید به محض رسیدن به کشور مقصد سفر کرد.

بیشتر کشورهایی که جمهوری اسلامی با آنها توافق لغو ویزا یا کاهش محدودیت‌های ورود به کشور امضا کرده، در قاره آفریقا یا آمریکای جنوبی مانند ونزوئلا، بولیوی و اکوادور یا جمهوری‌های استقلال یافته شوروی سابق مثل قزاقستان هستند.

برخی کشورها از جمله آمریکا، کانادا، اسرائیل و مراکش هنوز در ایران سفارت‌خانه یا بخش کنسولی ندارند.

در روزهای اخیر، مشکلات صدور ویزای آمریکا برای اعضای تیم ملی والیبال ایران خبرساز شد.

همچنین گرفتن ویزای شینگن برای ایرانیان همواره دشوار بوده است.

سفارت جمهوری اسلامی در باکو به تازگی اعلام کرد بنا بر ابلاغ وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، صدور ویزای فرودگاهی این کشور برای اتباع ایران متوقف شده است و از تاریخ دوم تیر ماه، شهروندان ایران باید برای ورود به این کشور اقدام به دریافت ویزای الکترونیکی یا گذرنامه‌ای آذربایجان کنند.

در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی نیز گزارش‌هایی از عدم صدور ویزای شینگن از سوی برخی کشورهای اروپایی در تهران منتشر شد.

حرمت‌الله رفیعی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، گفت که برخی سفارت‌خانه‌های اروپایی در حوزه شینگن، رسیدگی به درخواست ویزا را متوقف و صدور ویزای شینگن را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

سفارت فرانسه در تهران، ۱۹ مهر ۱۴۰۱ در پایگاه اینترنتی خود درباره گزارش‌های منتشر شده از محدودیت صدور ویزای شینگن برای ایرانی‌ها در سفارت‌‌خانه‌های کشورهای اروپایی در تهران نوشت: «مشکلات پیش‌آمده کاملا خارج از اختیار ماست.»

در بیانیه سفارت فرانسه در تهران نیز آمده است: «به علت فیلترینگ اینترنت که مقامات ایرانی تصمیم به انجام آن گرفته‌اند، سفارت فرانسه موقتا و فعلا قادر به بررسی حجم زیادی از پرونده‌ها نیست و گرفتن وقت ویزا از شرکت کارگزار ما، در حال حاضر پیچیده است.»

این سفارت‌خانه اخبار مربوط به تعلیق صدور ویزا را نیز «شایعات رایج در فضای مجازی» خواند و آن‌ها را تکذیب کرد.

پیش از آن بریتانیا نیز اعلام کرده بود با توجه به قطع مداوم اینترنت در ایران، مرکز درخواست ویزای این کشور در تهران تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود.

هم‌زمان با آغاز اعتراضات و خیزش سراسری در ایران، جمهوری اسلامی سرعت اینترنت را شدیدا کند و اینستاگرام و واتس‌اپ را فیلتر کرد.