وزیر خارجه بریتانیا: موضع سخت ما در قبال ایران واکنش به رفتار آنهاست، باید رفتار خود را تغییر دهند

وزیر خارجه بریتانیا روز چهارشنبه ۲۸ تیر گفت که کشورش مصمم است از متحدان خود در خاورمیانه حمایت کند «تا اطمینان یابند که هرگز شاهد مسلح شدن ایران به سلاح هسته‌ای نخواهند بود».

جیمز کلورلی که در اجلاس امنیتی اندیشکده «اسپن» در ایالت کلرادوی آمریکا سخن می‌گفت، تاکید کرد که بریتانیا قاطعانه تلاش می‌کند تا «فعالیت‌های شریرانه» ایران را خنثی سازد.

وی اظهار داشت: «ما موضعی سخت و مستحکم در قبال ایران اتخاذ کرده‌ایم. اقدامات ما در واکنش به رفتار آنهاست و اگر خوششان نمی‌آید، می‌‌توانند و باید رفتار خودشان را تغییر بدهند.»

آقای کلورلی در ادامه سخنان خود ایران را متهم کرد که طی ۱۸ ماه اخیر پشت ده‌ها فعالیت خصمانه علیه بریتانیا بوده و دستگاه‌های امنیتی بریتانیا دست‌کم در ۱۵ مورد تلاش عوامل ایران برای «آدم‌ربایی» در خاک این کشور را خنثی کرده‌اند.

وی عنوان کرد: «ما در داخل بریتانیا هدف تهاجمی در سطح خیلی خیلی بالا قرار گرفته‌ایم.»

وزارت خارجه بریتانیا روز ۱۵ تیر در واکنش به آن‌چه اقدامات «خرابکارانه» حکومت ایران در خاک بریتانیا خوانده است، طرح‌های جدیدی را برای تحریم مقامات ایرانی تصویب کرد.

این طرح‌های جدید دامنه اقدامات بریتانیا برای مجازات حکومت جمهوری اسلامی را گسترش داد و به فهرست تحریم‌هایی که این کشور علیه ایران به اتهام‌هایی چون تلاش برای از بین بردن صلح و ثبات در خاورمیانه و فروش و صادرات تسلیحات نظامی به روسیه وضع کرده است، افزود.

تنش میان ایران و غرب طی ماه‌های اخیر بر سر حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین تشدید شده است.

کشورهای غربی، تهران را متهم می‌کنند که پهپادهای نظامی خود را در اختیار روسیه گذاشته است تا از آن در حملات خود علیه زیرساخت‌ها و اماکن غیرنظامی اوکراین استفاده کند. ایران اما با رد این اتهام می‌گوید که صرفا شمار محدودی پهپاد نظامی پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشته است.