بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها: فعالیت ۱۹ سازمان تحت حمایت تهران در کنار مرزهای اسرائیل

«بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» روز پنج‌شنبه، ۲۹ تیرماه، گزارشی منتشر کرد حاکی از این که ۱۹ سازمان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در کنار مرزهای اسرائیل فعالیت می‌کنند.

به گفته این نهاد، برخی از این عوامل از سوی آمریکا تحریم شده اما گروهی دیگر از آن‌ها هنوز هدف تحریم قرار نگرفته‌اند.

اندیشکده محافظه‌کار مستقر در واشینگتن با نام اختصاری اف‌دی‌دی تصویری از ۱۹ سازمان یادشده را با عنوان «بازیگران منطقه‌ای» مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران که علیه اسرائیل اقدام می‌کنند، در کنار هم، منتشر کرده است.

به گفته این بنیاد، در حالی که ده گروه مرتبط با ایران تحریم شده‌اند، ۹ سازمان تا حال تحریم نشده‌اند. با این حال در سه گروه از ۹ گروهی که تحریم نشده، عواملی مشخص هدف تحریم آمریکایی قرار گرفته‌اند.

«بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» این گروه‌ها را به عنوان «بازیگران منطقه‌ای مرتبط با ایران» که تا حال تحریم نشده‌اند، معرفی کرده است: یگان‌های عبدالقادر حسینی، سازمان بدر، جبهه دموکراتیک آزادی فلسطین، لانه شیران، لواء القدس، کمیته‌های مقاومت مردمی، لشگر فاطمیون، لشگر زینبیون و نهضت مجاهدین فلسطینی.

با این حال، این بنیاد تأکید کرده که در سه گروه فاطمیون، زینبیون و نهضت مجاهدین فلسطینی عواملی مشخص هدف تحریم قرار گرفته‌اند.

دیدار علی خامنه‌ای با رهبران جهاد اسلامی/ عکس آرشیویب
اف‌دی‌دی یادآور شده که این عوامل مرتبط با ایران در خاورمیانه از سوی آمریکا تحریم شده‌اند: یگان‌های شهدای الاقصی، عصائب اهل حق، حماس، حرکت حزب‌الله نجبا، حزب‌الله (لبنان)، جهاد اسلامی (فلسطین)، نیروی قدس سپاه پاسداران، کتائب حزب‌الله، جبهه مردمی آزادی فلسطین و کمیته‎‌های خلقی آزادی فلسطین- فرماندهی کل.

بر اساس گزارش «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، این سازمان‌ها از توان نظامی برای حمله به اسرائیل برخوردار هستند و از سوی جمهوری اسلامی ایران تأمین مالی می‌شوند.

این ظاهرا نخستین بار است که عواملی مانند نیروهای زینبیون و فاطمیون یا کتائب حزب‌الله عراق به عنوان گروه‌‌های فعال در کنار مرزهای اسرائیل معرفی می‌شوند.

مقامات سیاسی و امنیتی اسرائیل در طول سال‌ها از تحرکات جمهوری اسلامی ایران از طریق عوامل نیابتی تهران در باریکه غزه یا سوریه سخن گفته‌اند، اما این امر که ۱۹ سازمان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در مرزهای اسرائیل علیه امنیت و اهداف این کشور با حمایت این حکومت فعال باشند، تاکنون مورد اشاره مقامات اسرائیلی قرار نگرفته بود.