بلینکن می‌گوید واشینگتن دیگر درباره توافق هسته‌ای ایران صحبتی نمی‌کند

آنتونی بلینکن تاکید کرد ایران نخواست یا نتوانست درباره احیای برجام تصمیم بگیرد

وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه اول مرداد اعلام کرد که مقام‌های این کشور در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌اند که درباره توافق با ایران دیگر صحبتی نمی‌کنند.

آنتونی بلینکن در گفت‌وگو با فرید ذکریا در شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان تایید کرد که دولت جو بایدن قصد بازگشت به توافق هسته‌ای ایران با «اصلاحاتی اندک» را داشت اما ایران این فرصت را از دست داد.

او بار دیگر خروج دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران را که در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت، «اشتباهی هولناک» خواند.

او در ادامه درباره تحولات بعد از روی کار آمدن دولت آقای بایدن درباره بازگشت به برجام گفت: «یک توافق روی میز بود. ایران نتوانست یا نخواست پاسخ مثبت دهد.»

آقای بلینکن اضافه کرد که واشینگتن قصد ندارد هر توافقی را بپذیرد چون به گفته او این توافق باید با «اهداف امنیتی و منافع» آمریکا مطابقت داشته باشد.

او با اشاره به اینکه آمریکا با «حسن نیت بسیار» تلاش کرد با طرف‌های ایرانی به تفاهم برسد ولی تهران نخواست یا نتوانست کار مشابهی کند، تاکید کرد «اکنون به جایی رسیده‌ایم که درباره توافق هسته‌ای [با ایران] صحبت نمی‌کنیم.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین یادآوری کرد که مقام‌های دولت این کشور می‌خواهند که همتایان ایرانی‌شان برای کاهش تنش ادامه‌دار بین تهران و واشینگتن اقدام کنند.

آنتونی بلینکن احتمال داد در آینده شرایطی ایجاد شود که آمریکا بتواند به مذاکرات درباره برجام بازگردد، اما بلافاصله یادآوری کرد: «در حال حاضر در چنین شرایطی نیستیم.»

او در عین حال به مجموعه‌ای از تلاش‌های آمریکا برای «فشار» به منظور «بازدارندگی قوی» درباره برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و افزود واشینگتن در ادامه منتظر فرصتی می‌ماند تا بتواند بر روی توافق هسته‌ای کار کند.

آقای بلینکن همچنین گفت آمریکا «عمیقا باور دارد» که دیپلماسی بهترین روش برای حل و فصل این مشکل است.

با این حال او یادآوری کرد این بدان معنا نیست که «گزینه‌های دیگری» روی میز نیستند و اگر لازم باشد، آمریکا سراغ آنها خواهد رفت.

وزیر خارجه آمریکا پیش از این در روز ۳۰ تیر ضمن ابراز نگرانی از توسعه برنامه هسته‌ای ایران و همچنین «اقدامات بی‌ثبات کننده» این کشور در منطقه خاورمیانه و اوکراین گفته بود که ایالات متحده در حال همکاری نزدیک با سه کشور اروپایی برای مقابله با اقدامات افراطی جمهوری اسلامی است.

دولت جو بایدن از نخستین روزهای روی کار آمدن تلاش کرد که توافق برجام را احیا کند و ایران و آمریکا به این توافق برگردند.

مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا با میانجی‌گری اروپا در تابستان سال گذشته بدون نتیجه به پایان رسید.