پیام محمد قبادلو به خانواده‌اش: هر لحظه زبری طناب دار را دور گردنم احساس می‌کنم

محمدقبادلو، معترض محکوم به اعدام، در پیامی از زندان گفت مدام نگران اعدام شدن خود است و هر لحظه منتظر است برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شود.

طبق پیامی که معصومه احمدی، مادر محمدقبادلو، آن را منتشر کرده، این معترض زندانی ضمن درخواست «حلالیت» نوشته: «هر لحظه زبری طناب دار را دور گردنم حس می‌کنم. هر لحظه آماده‌ام اسمم را برای انفرادی صدا بزنند.»

این معترض جوان در بخش دیگری از پیامش خطاب به خانواده فرید کرم‌پور، مامور یگان ویژه، که به «کشتن» او متهم است، نوشت: «من هیچوقت قصد نداشتم کسی را بکشم… حتی چهره‌اش را ندیدم.»

مادر قبادلو پیشتر گفته بود که کشته شدن فرید کرم‌پور ارتباطی به پرونده فرزندش ندارد و مرگ این مامور در مکان دیگری رخ داده است.

محمد قبادلو، متولد ۱۳۷۹، شهریور ماه گذشته در جریان خیزش انقلابی مردم در رباط کریم بازداشت شد. او به اتهام زیرگرفتن این مامور پلیس با خودرو و قتل او به قصاص و در پرونده‌ای دیگر به «افساد فی‌الارض و محاربه» متهم شده و برای او حکم اعدام صادر شده است.

در اوایل خرداد ماه، دیوان عالی کشور حکم اعدام محمد قبادلو را تایید کرد. امیر رئیسیان، وکیل او گفت اعاده دادرسی در رابطه با پرونده اعدام هنوز مفتوح است، اما اعاده دادرسی در مورد پرونده قصاص در دادگاه کیفری رد شده است.

سازمان عفو بین‌الملل اواخر دی ماه گذشته اعلام کرد که محمد قبادلو در پی محاکمه‌های به شدت «ناعادلانه» و «تحت شکنجه» حکم اعدام دریافت کرده و روند دادرسی به دلیل «اتکا به اعترافات گرفته شده تحت شکنجه و عدم دستور سلامت ارزیابی‌های دقیق سلامت روان با وجود اختلال روانی، از اساس مخدوش است.»

امیر رئیسیان، وکیل محمد قبادلو نیز گفته که پرونده موکلش نواقص تحقیقاتی و ایرادهای فنی دارد و موضوع «سلامت روان» او و اینکه مبتلا به اختلال دوقطبی است باید در نظر گرفته شود.

پیش‌تر مادر محمد قبادلو و وکیلش اسناد بیماری اختلال دو‌قطبی او را هم منتشر کرده‌ بودند.

بر اساس اعلام دادبان، حکم قصاص قبادلو در حالی تایید شده است که اتهام انتسابی (محاربه) از طریق زیر گرفتن ماموران یگان ویژه با خودرو از اساس جعلی است و اساسا هیچ تصادف منجر به فوتی رخ نداده است.

در حالی که جمهوری اسلامی هفت نفر از معترضان بازداشت شده در خیزش انقلابی را اعدام کرده، کانون مدافعان حقوق بشر نسبت به خطر اعدام ۴۵ شهروند معترض دیگر هشدار داد.