سفر عضو هیات مرگ به آلمان؛ شکایت‌ها از حسینعلی نیری به دستگاه قضایی آلمان افزایش یافت

چند روز پس از آغاز جنجال بر سر سفر به آلمان حسینعلی نیری، یکی از اعضای «هیات مرگ» برای تصمیم‌گیری در مورد اعدام زندانیان سیاسی در ایران در سال ۶۷ به منظور درمان، شکایت‌ها از او افزایش یافته و دستگاه قضایی آلمان در حال بررسی این شکایت‌هاست.
، هم‌زمان با این شکایت‌ها، یک بار دیگر موضوع اعدام‌های سیاسی سال ۶۷ در رسانه‌های آلمان مطرح شده است.

اولین بار سایت آلمانی پرس پورتال خبر داد که حسینعلی نیری، عضو کمیته تصمیم‌گیر درباره اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ موسوم به «هیات مرگ»، ماه گذشته در آلمان به وسیله و در کلینیک مجید سمیعی، تحت درمان قرار گرفته است.

پرس پورتال اعلام کرد که فولکر بک، رییس انجمن آلمان-اسرائیل، روز ۱۶ تیر موضوع حضور نیری در آلمان را به دادستان و پلیس جنایی ایالت نیدرزاکسن و وزارت کشور آلمان خبر داده و خواستار تعقیب او شده اما از آن زمان تاکنون اقدام خاصی انجام نشده است.

در کنار واکنش‌ها به حضور و درمان حسینعلی نیری در کلینیک پرفسور سمیعی، علی ماجدی، سفیر سابق جمهوری اسلامی در آلمان، نحوه فراری دادن محمود هاشمی شاهرودی، رییس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام را از آلمان فاش کرد که او هم زمانی به همین کلینیک مراجعه کرده بود.

هاشمی شاهرودی سال ۱۳۹۷ در این کلینیک در هانوفر آلمان بستری شد و پس از تلاش شماری از ایرانیان مقیم آلمان برای طرح شکایت و بازداشت او، پیش از تکمیل درمان به ایران بازگشت.

به گفته سفیر پیشین ایران در آلمان، فرآیند درمان هاشمی شاهرودی در هانوفر آغاز شده بوده که عکسی از او در کنار «پرفسور سمیعی» در رسانه‌های آلمان منتشر می‌شود: «ایرانیان مخالف نظام هم تبلیغاتی را به بهانه مسایل قوه قضاییه در ایران شروع کردند.»

ماجدی به «رویداد ۲۴» گفت: «آن زمان برای شرکت در سمیناری در تهران بودم. به محض اینکه [به آلمان] رسیدم به آقای شاهرودی گفتم بهتر است هرچه زودتر به ایران برگردد. پیشنهاد دادم هواپیمای اختصاصی گرفته شود اما ایشان به دلیل هزینه بالای این کار نپذیرفت. در این مرحله اطرافیان آقای شاهرودی یک مقدار ناشی‌گری کردند و خیلی معمولی از ایران‌ایر بلیت برگشت خریداری کردند.»

او در ادامه گفت: «وزارت امور خارجه آلمان گفت هاشمی شاهرودی به عنوان رییس مجلس تشخیص مصلحت نظام به آلمان سفر نکرده و به عنوان بیمار وارد کشور شده. در نتیجه ما نمی‌توانیم امکانات وی‌آی‌پی در اختیار شما بگذاریم. شخصا با معاون وزیر امور خارجه آلمان حرف زدم و گفتم وقتی شما ویزا را صادر کردید نمی‌توانید منکر عنوان ایشان شوید و با توجه به شرایط به وجود آمده، برای ایشان امکانات وی‌آی‌پی برای خروج از کشور در نظر بگیرید.»

به گفته ماجدی، با درخواست او موافقت شده و «با ارتباطاتی که او با مقامات داشته و روابط حسنه بین دو کشور»، مجوزی از وزارت امور خارجه آلمان گرفته‌اند و هاشمی شاهرودی را از بیمارستان برده و مستقیما در هواپیما پیاده کرده‌اند.

سفیر وقت ایران در برلین به اقدامات ویژه‌ای که برای انتقال هاشمی شاهرودی به فرودگاه انجام شده نیز اشاره کرد و گفت: «خودروی سفارت در سطح خیلی بالا، با نوعی اسکورت از بیمارستان خارج شد.»

بر اساس گفته‌های ماجدی، رییس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام حتی قبل از ورود به هواپیما وارد سالن وی‌آی‌پی فرودگاه هم نشده و مستقیم سوار هواپیما شده است.

اکنون نیز در حالی که وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرده در مورد صدور ویزا برای حسینعلی نیری اظهار‌نظر نمی‌کند، قوه قضاییه جمهوری اسلامی خبر سفر او را به آلمان تکذیب کرد.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، ضمن تکذیب این خبر نوشت که او طی روزها، ماه‌ها و حتی سال‌های گذشته هیچ سفری به کشور آلمان نداشته و این خبر کذب است.

هم‌زمان با انتشار گزارش‌ها درباره سفر نیری به آلمان، یک نماینده پارلمان این کشور، صدور ویزا برای نیری را «مایه شرمساری» خواند و یک نماینده آلمان در پارلمان اروپا نیز خواستار توقف صدور ویزاهایی از این دست شد.

از سوی دیگر مجید سمیعی، مدیر انستیتو بین‌المللی مغز و اعصاب هانوفر، حضور نیری در این مرکز و معالجه او را تکذیب کرد.

نشریه هلیدزهایم آلگماینه به نقل از سمیعی نوشت که او این اتهام را رد کرده و افزوده به عنوان یک پزشک وظیفه دارد هر کسی را معالجه کند؛ حتی اگر آن شخص ولادیمیر پوتین باشد.

پیشتر و به دنبال انتشار این خبر، تعدادی از ایرانیان مقابل کلینیک علوم مغز و اعصاب در هانوفر تجمع کردند.