غلات رایگان و سلاح‌های مرگبار؛ بازی «خطرناک» پوتین مقابل غرب در آفریقا

به‌دنبال خروج روسیه از توافق صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه، پوتین با هیئت‌هایی از 49 کشور آفریقایی، از جمله 17 تن از سران این کشورها، به ویژه سیریل رامافوزا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، دیدار می‌کند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، برای دور زدن تحریم‌های غرب و فشار بر آنها، با کارت «خطرناک» آفریقا بازی م‌ کند و به شش کشور از قاره آفریقا در افتتاحیه اجلاس سران روسیه و آفریقا در سن پترزبورگ در شمال غرب روسیه وعده ارسال غلات رایگان «در ماه‌های آینده» را داده است.

پوتین در سخنرانی افتتاحیه خود که از تلویزیون روسیه پخش شد، تاکید کرد که کشورش برای ارسال محموله‌های 25 تا 50 هزار تنی غلات به کشورهای بورکینافاسو، زیمبابوه، مالی، سومالی، جمهوری آفریقای مرکزی و اریتره آمادگی دارد.

این اعلام آمادگی مسکو برای ارسال غلات به کشورهای آفریقایی در شرایطی اعلام می‌شود که چندی پیش برخی کشورهای آفریقایی از تعلیق توافقنامه صادرات غلات اوکراین در دریای سیاه ابراز نگرانی کرده بودند.

پوتین افزود: «این غرب است که به رغم تعهد کامل ما به آن مانع اجرای طرح غلات می‌شود» و تاکید کرد که تحریم‌های غرب نباید شامل عرضه غلات شود.

پوتین تاکید کرد که مسکو از ایفای نقش اتحادیه آفریقا در عرصه بین‌المللی حمایت می‌کند و روی این اتحادیه حساب می‌کند تا در سپتامبر سال جاری به عضویت کامل گروه بیست درآید.

رئیس جمهوری روسیه با تاکید بر اینکه کشورش آماده است از هر طریق ممکن به تقویت حاکمیت کشورهای آفریقایی و تبدیل شدن این کشورها به یکی از شرکای اصلی در نظم جهانی نوین و چند‌قطبی کمک کند و افزود: «ما به این موارد در جریان اجلاس سران که امروز افتتاح می‌شود توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.»

محصولات روسی
شرکت‌های بزرگ روسی محصولات و صنایع خود را در اجلاس سران «روسیه-آفریقا» که پنج‌شنبه 5 مرداد با حضور 49 کشور آفریقایی در سن پترزبورگ آغاز شد، به نمایش گذاشتند.

در حاشیه این اجلاس، همایش تجاری بین روسیه و آفریقا برگزار می‌شود، محصولات و کالاهای روسی ارائه شده در این همایش شامل مواد غذایی، سلاح، تجهیزات نظامی، هلیکوپتر و ماشین‌آلات کشاورزی است.

این همایش با هدف تنوع‌بخشیدن به زمینه‌های همکاری روسیه و آفریقا و توسعه این روابط در درازمدت است، در حالی که نمایشگاهی در مقیاس بزرگ برگزار می‌شود و کارگاه‌های آموزشی در چارچوب این مجمع برپا خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پنج‌شنبه در چارچوب نشست روسیه و آفریقا از شرکای آفریقایی خود در سن پترزبورگ پذیرایی کرده است و در همین راستا علاوه بر موضوع نگرانی درباره صادرات غلات، کرملین بر لزوم بحث در مورد رویدادهای نیجر در این اجلاس تاکید خواهد کرد.

بنا بر اعلام قبلی کرملین موضوع اوکراین نیز در جریان نشست روز جمعه، «در یک ناهار کاری بین ولادیمیر پوتین و گروهی از سران کشورهای آفریقایی مورد بحث قرار خواهد گرفت.»

موضوع بحث برانگیز این اجلاس، کنار گذاشتن توافقنامه مهمی از سوی مسکو است که به اوکراین از تابستان 2022 اجازه می‌داد غلات خود را به رغم محاصره بنادر آن توسط روسیه از طریق دریای سیاه به آفریقا صادر کند.

این توافقنامه در یک سال اجازه حمل حدود 33 میلیون تن غلات از بنادر اوکراین را داد که به تثبیت قیمت جهانی مواد غذایی و جلوگیری از خطر کمبود غذا کمک کرد.

«بحران غلات»
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از رهبران آفریقا خواست تا در مورد بحران غلات که فقیرترین کشورها را در بحران فرو برده است موسکو را پاسخگو کنند. بلینکن درباره رهبران آفریقایی گفت: «آنها دقیقاً می‌دانند که چه کسی مسئول وضعیت فعلی است».

وی در جریان سفرش به نیوزیلند افزود: «من انتظار دارم روسیه این پیام را به وضوح از سوی شرکای آفریقایی خود بشنود.»

«بازتعریف روابط»
روسیه در روزهای اخیر ضمن اطمینان‌بخشی به شرکای آفریقایی خود گفت که «نگرانی» آنها را در این مورد درک می‌کند و بر تمایل خود برای صادرات «رایگان» غلات از روسیه به کشورهایی که بیشترین نیاز را به آن دارند، تاکید کرد.

پوتین چهارشنبه با ابی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی و سپس عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر دیدار کرد و از پروژه‌های مشترک انرژی آنها تمجید کرد.

روسیه در سال‌های اخیر به دنبال تقویت روابط خود با آفریقا به ویژه از طریق حضور گروه شبه‌نظامی «واگنر» در این قاره بوده است.

در همین راستا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از ابتدای سال جاری تاکنون دو سفر به قاره آفريقا داشته است تا اين كشورها را به اردوگاه مسکو جذب کند و آن‌ها را به عنوان سنگری در برابر «امپریالیسم» و «استعمار نو» غرب معرفی کند.
با این حال، شورش واگنر