طالبان «مانع تحصیل دختران بالای ۱۰ سال» در برخی ولایت‌ها شده‌ است


گزارش‌هایی از برخی ولایت‌های افغانستان حاکیست مسئولان محلی حکومت طالبان به موسسه‌های آموزشی و مدارس توصیه می‌کنند که اجازه ندهند دختران بالاتر از ۱۰ ساله در کلاس‌های مدارس ابتدایی شرکت کنند.

منابع گفتند در ولایت غزنی، مسئولان وزارت معارف (آموزش و پرورش) به مدیران مکاتب و کلاس‌های آموزشی کوتاه مدت گفته‌اند «دختران بالای ‍۱۰ ساله اجازه تحصیل در مکاتب ابتدایی را ندارند».

همچنین منابع سازمان‌های کمک‌رسان غیردولتی در حوزه آموزش به شرط ناشناس ماندن نامشان به بی‌بی‌سی گفتند که چنین توصیه‌ها و دستوراتی به کلاس‌های سوادآموزی نیز رسیده است.

در برخی از ولایات گفته شده که مقام‌های محلی وزارت امر به معروف و نهی از منکر، اقدام به تفکیک دختران براساس سن کرده‌اند و از مدیران مدارس دخترانه خواسته‌اند دانش آموزان بالاتر از کلاس سوم را به خانه بفرستند.

یک عضو اداره نظارت وزارت معارف طالبان در کابل تایید کرد که آنها نیز «خبرهایی» شنیده‌اند اما افزود که هنوز نامه یا دستور رسمی در این زمینه دریافت نکرده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های طالبان بارها در نشست‌های بین‌المللی در مورد تحصیل و کار زنان زبان ملایمی به کار برده و بر «موقتی» بودن آن تاکید کرده‌اند.

در آگست سال گذشته ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان گفت: «ما در برخی از زمینه‌ها برای رفتن دختران به دانشگاه‌ها و مکاتب مشکل داریم، کار روی آن ادامه دارد و به زودی حل خواهد شد.»

نه تنها مشکلات حل نشده، انتقاد بسیاری از طالبان این است که دایره کار و تحصیل برای زنان روز به روز تنگ‌تر می‌شود و این موضوع نگرانی‌ها از آینده تاریک بدون آموزش در افغانستان را بیشتر کرده است.
اعتراض فعالان حقوق زنان: زنان لابی‌گر طالبان نماینده ما نیستند
زنان معترض به اظهارات نماینده ویژه آمریکا در مورد تعامل با طالبان

با وجود افزایش سخت‌گیری‌های طالبان در تحصیل و کار زنان، توماس وست و رینا امیری نمایندگان ویژه وزارت خارجه آمریکا اوایل هفته گفتگوهایی با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان داشتند. آقای وست گفته است کشورش از «تعامل» با حکومت طالبان حمایت می‌کند.

این گفتگوها که در دوحه قطر انجام شد، واکنش برخی از نهادها و گروه‌های مدافع حقوق زنان افغانستان در داخل و خارج این کشور را به همراه داشته است. به ویژه این جمله خانم امیری درباره دلیل این دیدارش که در توییتی نوشته بود «بنابر اصرار گسترده افغان‌ها و مدافعان حقوق بشر بر ضرورت تعامل مستقیم با طالبان در مورد حقوق بشر، به‌ویژه محدودیت‌های شدید علیه زنان و دختران، به همکارانم در گفتگوهای مستقیم با طالبان پیوستم.»

برخی معترضان زن عکس‌های خانم امیری را پاره کرده و گفتند «زنان لابی‌گر گروه طالب به هیچ عنوان نماینده زنان افغانستان نیستند».

اگرچه آقای وست در مصاحبه با بی‌بی‌سی پشتو گفت که ارتقای آموزش و کار زنان نه‌تنها مستقیما بر مردم افغانستان تاثیر گذاشته بلکه بر مناسبات بین طالبان و جهان نیز تاثیر می‌گذارد.

او گفت پس از خروج آمریکا از افغانستان و روی کار آمدن طالبان آمریکا «تعاملات دیپلماتیک» داشته است و به تعامل با وزارت مالیه/دارایی و بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل طالبان نیز ادامه داده است.

آمریکا در دو سال اخیر نیز بزرگترین کشور حامی مالی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان بوده است.