هشدار اسرائیل به حزب‌الله: اگر جنگ کنید لبنان را به عصر حجر برمی‌گردانیم

مرز لبنان و اسرائیل


یوآو گالانت: دشمن باید بفهمد که در مورد امنیت اسرائیل همه با هم متحد هستیم

در حالی که از چند روز پیش تنش‌ها بر مرزهای لبنان و اسرائیل سایه افکنده، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، طی اظهارات شدیداللحنی به شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان هشدار داد که چنانچه جنگی را علیه تل آ‌‌ویو آغاز کنند، اسرائیل لبنان را به عصر حجر باز خواهد گرداند.

گالانت سه‌شنبه 17 مرداد در نشست مطبوعاتی پس از بازدید از مرزهای شمالی از جمله مزارع شبعا اشغالی لبنان، در پی تشدید تنش‌ها به‌دنبال برپایی خیمه توسط حزب الله در آن سوی مرز در خاک لبنان، در اشاره به رهبر شبه‌نظامیان حزب الله لبنانی مورد حمایت ایران، گفت:«به حزب‌الله و حسن نصرالله، هشدار می‌دهم که اشتباه نکنند».

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، وزیر دفاع اسرائیل، طی اظهارات خود خطاب به شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان گفت:«اشتباه نکنید. ما جنگ نمی‌خواهیم. اما آماده‌ایم تا از غیرنظامیان، سربازان و تمامیت ارضی خود محافظت کنیم.»

او همچنین افزود: «آنها در گذشته مرتکب اشتباهاتی شدند و هزینه‌هایی بسیار گزاف نیز پرداخته‌اند».

بازگرداندن لبنان به عصر حجر
گالانت تاکید کرد که در صورت بروز هر گونه تنش یا درگیری در مرزها، نیروهای اسرائیلی تحت امر او لبنان را به عصر حجر باز خواهند گرداند.

وی همچنین تاکید کرد که اگر کشورش ناچار شود در به‌کارگیری تمام توان خود و ضربه‌زدن به حزب‌الله و هر وجب از خاک لبنان تردید نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه صبح سه‌شنبه 17 مرداد برای پیگیری وقایع اخیر از مرز شمالی بازدید و با فرماندهان ارتش دیدار کرده است، افزود: «ما فرماندهان عالی و سربازان مصمم داریم».

وزیر دفاع اسرائیل همچنین با بیان‌ این‌که ارتش کشورش می‌داند چگونه از شهروندان اسرائیلی از هر نظر محافظت کند، در ادامه گفت: «دشمن باید بفهمد که در مورد امنیت اسرائیل همه با هم متحد هستیم».

از زمان جنگ شدیدی که بین دو طرف در ژوئیه 2006 درگرفت، مرزهای لبنان و اسرائیل شاهد آرامش نسبی بوده است، اما روزها و هفته‌های گذشته شاهد افزایش چشمگیر و سطح بی‌سابقه‌ای از تنش‌های بین دو طرف متخاصم بوده است.

جنگ سال 2006 که در پی ربوده شدن دو سرباز اسرائیلی در مرز توسط حزب‌الله، آغاز شده بود، خسارات مادی و جانی زیادی در لبنان به بار آورد و رهبر حزب‌الله را بعدها واداشت تا اذعان کند که «اگر می‌دانست که یک حادثه مرزی چنین بهایی را برای لبنان به همراه خواهد داشت، هرگز دست به چنین اقدامی نمی‌زد.»

تنش‌آفرینی‌های اخیر حزب‌الله و تهدیدهای کنونی اسرائیل علیه لبنان در حالی است که این کشور در سایه تداوم انسداد سیاسی و بحران‌ فروپاشی اقتصادی با از دست دادن 90 درصد از ارزش پول ملی خود و گسترش بی‌سابقه فقر و بیکاری در یکی از وخیم‌ترین بحران‌های اقتصادی جهان طی دهه‌های اخیر غوطه‌ور شده است.