گارد مرزی اوکراین: شبه‌جزیره کریمه را پس می‌گیریم


روسیه در 30 ژوئن، جزیره افعی را پس از تحمل خسارات سنگین در تلاش برای دفاع از آن، رها کرد و عقب‌نشینی خود را اقدامی دیگر در راستای ابراز «حسن نیت» توصیف کرد

با افزایش حملات پهپادی کی‌یف به ویژه در شبه‌جزیره الحاقی کریمه، نیروهای اوکراینی تهدید کردند که این شبه‌جزیره را بازپس خواهند گرفت.

نیروهای گارد مرزی اوکراین در ویدئویی از نیروهای خود در جزیره افعی، با ارسال پیامی برای روس‌ها، آنها را به یاد نخستین ساعات تهاجم روسیه به اوکراین انداختند.

این ویدئو که توسط سرهی دنیکو، فرمانده نیروهای گارد مرزی اوکراین در «فیس‌بوک» منتشر شد، مرزبانان را در حال برافراشتن بنر جدیدی در جزیره افعی نشان می‌دهد که یادآور حوادث نخستین ساعات تهاجم روسیه است.

یکی از مرزبانان این جزیره استراتژیک واقع در دریای سیاه، در این ویدئو با بیان جمله‌ای با لحن «مبارزه‌طلبانه»، از تسلیم‌شدن مقابل ناو جنگی روسیه که به مرزبانان نزدیک شده بود، خودداری کرد.

در همین ویدئو مردی با لباس نظامی مقابل یک تیرک آبی و زرد که نماد پرچم اوکراین بود، ظاهر شد و گفت: «علامت مرزی بعدی پس از ازادی کریمه توسط نیروهای دفاعی اوکراین، در این شبه‌جزیره، نصب خواهد شد.»

«ناو روسیه برود به جهنم»
جزیره کوچک افعی یا همان جزیره مارها در ساعات اولیه آغاز تهاجم روسیه در 24 فوریه 2022 با اعزام ناو جنگی «مسکوا»از ناوگان دریای سیاه، بعد از ارسال پیامی از طریق بی‌سیم به مرزبانان اوکراینی مستقر در آنجا در خصوص تسلیم‌شدن یا مرگ، به نماد مقاومت اوکراین تبدیل شد.

یکی از عوامل گارد مرزی اوکراین در پاسخ به این پیام گفت: «این ناو جنگی روسیه برود به جهنم».

جزیره استراتژیک افعی مشرف به خطوط دریایی منتهی به اودسا، بندر اصلی اوکراین در دریای سیاه است.

دو موشک اوکراینی در 14 آوریل، ناو «مسکوا»، بزرگترین ناو جنگی غرق‌شده در عملیاتی نظامی طی 40 سال گذشته را هدف قرار دادند.

کارشناسان غربی اعلام کردند که نیمی از خدمه این ناو بالغ بر 450 نفر در دریا کشته شدند که ضربه دردناکی به مسکو و غرور روسیه بود، اگرچه مقامات روسی، مرگ تنها یک ملوان را تأیید کردند.

روسیه سپس در 30 ژوئن، جزیره افعی را پس از تحمل خسارات سنگین در تلاش برای دفاع از آن، رها کرد و عقب‌نشینی خود را اقدامی دیگر در راستای ابراز «حسن نیت» توصیف کرد.