آمریکا «سازمان سبز بدون مرز» لبنان را به دلیل پشتیبانی از حزب‌الله تحریم کرد


برایان ای. نلسون: ایالات متحده تلاش‌های بدخواهانه حزب‌الله برای پوشاندن فعالیت‌های تروریستی بی‌ثبات کننده خود با محیط زیست‌گرایی دروغین را رد می‌کند

وزارت خزانه‌داری آمریکا، چهارشنبه 25 مرداد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که سازمان سبز بدون مرز(GWB) مستقر در لبنان را به دلیل حمایت از گروه شبه‌نظامی حزب‌الله تحریم کرده است. همچنین فردی به نام زهیر صبحی نحله، یکی از رهبران این گروه که ایده کاشت درخت برای پوشش مقر حزب‌الله را مطرح کرده نیز در لیست سیاه آمریکا قرار گرفته است.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، سازمان سبز بدون مرز طی دهه گذشته و تحت پوشش فعالیت‌های محیط‌زیستی، از عملیات حزب‌الله در جنوب لبنان در امتداد «خط آبی» بین لبنان و اسرائیل پشتیبانی کرده است.

به گزارش وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا، برایان ای. نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت: «ایالات متحده تلاش‌های بدخواهانه حزب‌الله برای پوشاندن فعالیت‌های تروریستی بی‌ثبات کننده خود با محیط زیست‌گرایی دروغین را رد می‌کند.»

او تاکید کرد: «ما به حمایت از بسیاری از گروه‌های جامعه مدنی لبنان که از محیط زیست منحصر به‌فرد و حساس لبنان محافظت می‌کنند، ادامه می‌دهیم و در عین حال بی‌وقفه حزب‌الله و شبکه‌های حمایتی آنها را تحت پیگرد قرار می‌دهیم.»

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، سازمان سبز بدون مرز در سال 2013 با هدف ادعایی حفظ محیط زیست طبیعی لبنان تاسیس شد، با این حال، هدف واقعی آن ایجاد پوششی برای عملیات حزب‌الله در جنوب لبنان در امتداد خط آبی بوده است.

وزارت خزانه‌داری گفت که سبز بدون مرز ایستگاه‌های متعددی را در بیش از ده‌ها مکان ایجاد کرده است.

این ایستگاه‌ها به عنوان جبهه‌ای برای پنهان کردن انبارهای زیرزمینی حزب‌الله و انبارهای مهمات عمل کرده‌اند.

بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌افزاید: «اعضای [حزب‌الله] تحت پوشش ایستگاه‌های GWB، آموزش تسلیحاتی را در میدان‌های شلیک انجام می‌دهند، در مناطق اطراف گشت‌زنی می‌کنند و واحدهای مسکونی پیش‌ساخته را در 25 متری خط آبی نگهداری می‌کنند.»

اوایل ژوئیه، حزب‌الله یکی از دو پست نظامی ساخته شده در داخل خاک اسرائیل را منهدم و چادرهایی را در سمت اسرائیلی خط آبی که دو کشور را از هم جدا می‌کند، برپا کرد، اما در سمت لبنانی حصار مرزی باقی ماند.

این موضوع تنش‌های جدیدی را بین دو طرف رقم زد و اختلاف قدیمی بین اسرائیل و لبنان در مورد روستای کوچک قجر در مرز، تازه شد.

اسرائیل دیواری در اطراف نیمی از روستا در خاک لبنان ساخت که محکومیت حزب‌الله را برانگیخت و به‌دنبال آن اسرائیل از سوی این گروه به تلاش برای اشغال این روستا متهم شد.