سناتورهای آمریکا: آزادسازی پول‌های ایران، اقدام‌های مخرب تهران را در منطقه افزایش می‌دهد

۲۶ سناتور آمریکا در نامه‌ای به وزیران خارجه و خزانه‌داری آمریکا، تصمیم دولت بایدن برای آزادسازی شش میلیارد دلار دارایی ایران را «فوق‌العاده خطرناک» خوانده و هشدار دادند که این پول رژیم ایران را قادر می‌سازد اقدام‌های مخرب خود را در منطقه افزایش دهد.

این نامه با ابراز نگرانی عمیق از تصمیم دولت بایدن برای ارائه این پول به ایران برای تبادل زندانیان، گفت: «در حالی که معتقدیم آمریکا باید برای آزادی شهروندانش در خارج از همه منابع مناسب استفاده کند، این تصمیم سابقه‌ای به شدت خطرناک را ایجاد می‌کند و رژیم ایران را قادر می‌کند فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود را در سراسر خاورمیانه افزایش دهد.»

این نامه با اشاره به اینکه دولت بایدن بر خلاف سیاست «عدم سازش» آمریکا می‌خواهد به «بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی جهان» «باج» می‌دهد افزود: ارائه این مبلغ به رژیم ایران تنها آن را به گروگان‌گیری بیشتر برای کسب منافع مالی و سیاسی ترغیب می‌کند.

سناتورهای آمریکایی همچنین ابراز نگرانی کردند که دولت بایدن ممکن است در تلاش باشد کنگره را دور زده و برای یافتن جایگزینی برای توافق برجام و پول دادن به ایران، به دنبال راه‌های دیگری باشد.

این نامه تاکید کرد هر گونه توافقی که به ایران برای فعالیت‌های مخربش پاداش بدهد، قابل پذیرش نیست.

این سناتورها خواستار برگزاری نشست توضیحی با حضور مقام‌های دولت بایدن شدند و با مطرح کردن تعدادی پرسش، به وزیران خارجه و خزانه‌داری آمریکا ۳۰ روز فرصت دادند که به صورت کتبی به این پرسش‌ها پاسخ دهند.

از جمله پرسش‌های مطرح شده در این نامه این است که وزارت خارجه آمریکا چگونه می‌تواند تضمین دهد که جمهوری اسلامی از پول‌های آزاد شده فقط برای مقاصد بشردوستانه استفاده کرده و آن را صرف حمایت از تروریسم نمی‌کند.

سناتورها همچنین در نامه خود از دولت بایدن پرسیده‌اند برای اینکه ایران نتواند از صندوق بین‌المللی پول و سایر نهادهای مالی بین‌المللی پول دریافت کند، چه تمهیداتی در پیش گرفته است.

به تازگی و در چارچوب بخشی از یک توافق محرمانه آمریکا با ایران، دولت جو بایدن شش میلیارد دلار از درآمد نفت تحریم شده ایران را در ازای آزادی پنج آمریکایی به ناحق بازداشت شده در ایران، آزاد خواهد کرد.

شاهزاده رضا پهلوی نیز آزادسازی شش میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی را در آستانه سالگرد قتل مهسا ژینا امینی توهین‌آمیز خواند و در حساب اکس خود نوشت: مردم ایران از فساد و بی‌کفایتی جنایتکارانه جمهوری اسلامی رنج می‌برند و از ثروت و رفاهی که از منابع طبیعی فراوان کشورمان باید در اختیارشان بگذارد محروم هستند. میلیاردها دلاری که دولت بایدن به عنوان باج برای پنج گروگان در اختیار رژیم قرار خواهد داد، از رنج هموطنان من کم نخواهد کرد.

او افزود: این ثروت باد آورده در خدمت تامین مالی فعالیت‌های جنایتکارانه رژیم و تشویق بیشتر گروگان‌گیری و باجگیری آن خواهد بود.

سه روز پیش، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها گزارش داد دولت ایالات متحده آمریکا در چند هفته گذشته در جهت فراهم کردن امکان دسترسی ایران به دست‌کم ۱۶ میلیارد دلار از اموال مسدود‌شده خود، از جمله شش میلیارد دلار در کره جنوبی تلاش کرده است.

این بنیاد روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد در گزارشی نوشت که علاوه بر شش میلیارد دلار در کره جنوبی که به عنوان بخشی از قرارداد تبادل زندانیان میان دو کشور آزاد می‌شود، ۱۰ میلیارد دلار در عراق نگهداری می‌شود تا بدهی‌های بغداد به ایران پرداخت شود.

این گزارش افزود که علاوه بر این، دولت بایدن در رابطه با گزارش‌هایی که نشان می‌دهند تفاهم این دولت با ایران شامل هفت میلیارد دلار حق برداشت ویژه از صندوق بین‌المللی پول و احتمالا سایر پول‌های نقد نیز می‌شود، سکوت کرده است.