اختلاف در مجلس اعلای شیعیان لبنان؛ برداشتن عمامه توسط روحانی شیعه مخالف «ولایت فقیه


یاسر عوده از شاگردان روحانی فقید محمد حسین فضل الله، مرجع تقلید لبنانی به شمار می‌رود که به اصل «ولایت فقیه» که حزب‌الله از آن پیروی می‌کند باور ندارد

در پی تصمیم دو روز پیش مجلس اعلای شیعیان لبنان مبنی بر اخراج شماری از روحانیون شیعه و سپس پس‌گرفتن این تصمیم پرسش‌برانگیز، نام یکی از این روحانیون بر سر زبان‌ها افتاده است.

این ماجرا با افشای تصمیم مرکز تبلیغات وابسته به مجلس اعلای شیعیان لبنان مبنی بر رد صلاحیت 15 روحانی شیعه آغاز شد.

این مرکز در توضیح علت تصمیم خود «ناتوانی آن‌ها (روحانیون برکنارشده) در ارشاد دینی و رسیدگی به دیگر امور فقهی و ثبت احوال شیعیان، به دلیل انحراف عقیدتی، انحراف رفتاری و جهل و عدم اطلاع از معارف دینی و ادعای وابستگی به حوزه علمیه» ذکر کرد.

موضوع مذکور جنجال گسترده‌ای در میان لبنانی‌ها به دنبال داشت، به ویژه آن که در فهرست به اصطلاح «اخراجی‌ها»، نام یاسر عوده، روحانی شیعه نیز به چشم می‌خورد که به دلیل مواضعش در مخالفت با حزب الله و جنبش امل، شهرتی در لبنان به‌هم زده است.

مجلس اعلای شیعیان لبنان متعاقبا با صدور بیانیه‌ای ضمن رد این تصمیم، تاکید کرد که تصمیم مزبور بیانگر موضع مجلس اعلا نیست.

به رغم این موضع مجلس اعلا، مناظره لبنانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی طی چند ساعت گذشته، همچنان تداوم دارد.

برداشتن عمامه
صدها نفر، ویدئویی از مصاحبه تلویزیونی پنجشنبه یاسر عوده را به اشتراک گذاشتند که طی آن، عوده عمامه خود را در مخالفت با مجلس اعلای شیعیان لبنان از سر برداشت و تاکید کرد که جز مرگ هیچ چیز او را از انتقاد از عوامل فاسد کشور باز نخواهد داشت.

عوده تاکید کرد، او و خانواده‌اش همواره در معرض تهدید قرار دارند بدون این که فاش کند این تهدیدها از جانب چه طرفی بوده است.

او همچنین خطاب به سران شیعه در لبنان گفت: «فرقه مذکور به نقظه حضیض خود رسیده است.»

عوده طی دوره گذشته با انتقاد از تمامی سیاستمداران لبنان از جمله نمایندگان و مقامات حزب‌الله و جنبش امل، تاکید داشت که «همگی آنها بدون استثنا فاسد هستند.»

او در چندین سخنرانی از مردم خواست که قیام کنند و طبقه سیاسی که کشور را به تباهی رساندند، انتخاب نکنند.

یاسر عوده از شاگردان روحانی فقید محمد حسین فضل الله، مرجع تقلید لبنانی به شمار می‌رود که به اصل «ولایت فقیه» که حزب‌الله پایبند آن است، باور ندارد.