خانه / اخبار مهم روز / پیام مشترک خانواده‌های دادخواه خطاب به حکومت در واکنش به بازداشت‌ها: ایستاده‌ایم تا پایان

پیام مشترک خانواده‌های دادخواه خطاب به حکومت در واکنش به بازداشت‌ها: ایستاده‌ایم تا پایان

v

پس از احضار و بازداشت شمار زیادی از اعضای خانواده کشته‌شدگان در جریان خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی، تعدادی از خانواده‌های دادخواه متنی مشترک در شبکه‌های اجتماعی منتشر و خطاب به حکومت یادآوری کردند که حرفی جز این ندارند: «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان …»

خانواده‌های دادخواه خیزش انقلابی در متنی مشترک نوشتند: «این روزها که هر ساعت یکی از خانواده‌های دادخواه را بازداشت و احضار می‌کنند، سخن را کوتاه و اضافه‌گویی نمی‌کنیم. بین ما با تن بی‌جان جگرگوشه‌هایمان بر دوش‌ و شما با زندان‌ها و شلاق‌ها و تهدیدهایتان، تنها یک جمله باقی‌ست: قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان.»

تلاش حکومت برای جلوگیری از شکل‌گیری قیام در سالگرد خیزش انقلابی و قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی ادامه دارد و طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، اعضای خانواده دست‌کم چهار تن از کشته‌شدگان خیزش بازداشت شدند.

فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری، از کشته‌شدگان خیزش انقلابی، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق)، درباره وضعیت تعدادی از خانواده‌های دادخواه بازداشت شده اطلاع‌رسانی کرد.

بر اساس این پست‌ها، «نسرین علیزاده»، خواهر شیرین علیزاده به زندان دولت‌آباد اصفهان منتقل شده است.

صبح روز چهارشنبه یکم شهریور، عوامل حکومت به منزل نسرین علیزاده یورش برده، او را بازداشت کرده بودند.

کوروش وزیری، همسر شیرین علیزاده نیز از ۲۶ مرداد بازداشت شده که در زندان دستگرد به سر می‌برد.

به گفته فاطمه حیدری، همچنان هیچ پاسخی به پیگیری خانواده‌‌ علیزاده درباره بازداشت این دو نفر داده نمی‌شود.

شیرین علیزاده ٣١ شهریور سال گذشته و در جریان اعتراضات مازندران، با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته شد.

او پیش از مرگ مشغول فیلم‌برداری از حمله نیروهای حکومتی به معترضان مقابل یک پایگاه بسیج بود و لحظه گلوله خوردن و کشته شدنش در تصاویر گوشی موبایلش ثبت و ضبط شد.

به گفته فاطمه حیدری، «ماشاالله کرمی»، پدر محمدمهدی، از جوانان اعدام‌شده در جریان خیزش انقلابی اکنون در بازداشتگاه اطلاعات سپاه کرج است.

روز سه‌شنبه نیروهای امنیتی با هجوم به خانه ماشاالله کرمی، او را بازداشت، وسایل الکترونیکی مانند لپ‌تاپ و تلفن همراه خانواده کرمی را ضبط و لوح‌ها و مدال‌های قهرمانی محمدمهدی کرمی را نیز شکستند.

همچنین «مهسا یزدانی»، مادر محمدجواد زاهدی، از کشته‌شدگان اعتراضات هم که شامگاه سه‌شنبه ٣١ مرداد بازداشت شده بود، به زندان قائم‌شهر منتقل شده است.

محمدجواد زاهدی، جوان ۲۰ ساله اهل ساری بود که شامگاه ۳۰ شهریور با شلیک ماموران زخمی شد و به دلیل همکاری نکردن اورژانس، بر اثر خونریزی جانش را از دست داد.

بازداشت خانواده‌های دادخواه و فشار بر آن‌ها در هفته‌های گذشته شدت بیشتری گرفته و بسیاری آن را ناشی از ترس حکومت در سالگرد قیام و کشته شدن این معترضان می‌دانند.

در واکنش به سرکوبگری‌های حکومت جمهوری اسلامی، سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه ۳۰ مرداد بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد مقام‌های تهران در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی، کمپین آزار و اذیت خانواده جان‌باختگان این اعتراضات را با هدف ساکت کردن آنان و همچنین مصونیت خود از مجازات، تشدید کرده‌اند.

دایانا الطحاوی، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل نیز تاکید کرد خانواده کشته‌شدگان اعتراضات باید از بازداشت خودسرانه، تهدید و سایر اقدامات تلافی‌جویانه حکومت محافظت شوند.