وبسایت اسپید تست: سرعت اینترنت ایران به پایین‌ترین جایگاه یک سال گذشته سقوط کرده است

انتشار تازه‌ترین گزارش وبسایت «اسپید تست» نشان می‌دهد سرعت اینترنت ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان در بازه یک سال اخیر به پایین‌ترین جایگاه خود سقوط کرده است.

در این گزارش که بر اساس داده‌های ماه اوت ۲۰۲۳ تهیه شده، میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل به ۳۱،۳۳ مگابیت بر ثانیه رسیده که در مقایسه با ماه پیش از آن بیش از ۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. سرعت آپلود نیز نسبت به ماه گذشته حدود ۴ درصد کاهش داشته است.

سرعت اینترنت ثابت ایران نیز در مقایسه با ماه گذشته کاهش پیدا کرده است. میانگین سرعت دانلود اینترنت ثابت در ماه اوت با ثبت رکورد ۱۱،۹۲ مگابیت بر ثانیه نسبت به ماه پیش از آن ۱،۵ درصد افت داشته است. سرعت آپلود اینترنت ثابت نیز روند کاهش را نشان می‌دهد.

از طرفی دیگر، جایگاه سرعت اینترنت ایران در فهرست کشورهای بررسی شده نسبت به بازه یک سال گذشته در پایین‌ترین رتبه قرار گرفته است. سرعت اینترنت موبایل ایران ماه اوت سال ۲۰۲۲ در میان ۱۴۵ کشور در جایگاه ۶۹ قرار داشت اما در حال حاضر با سه پله سقوط به رتبه ۷۲ رسیده است.

در اینترنت ثابت نیز وضعیت مشابهی تجربه شده و جایگاه ایران در مقایسه با سال پیش از آن ۵ پله سقوط را تجربه کرده است. بخشی از دلیل سقوط جایگاه سرعت اینترنت ایران رشد سرعت اینترنت سایر کشورهای جهان بوده است.

بر اساس آمار اسپید تست، امارات، قطر و کویت سه کشور همسایه ایران به ترتیب به عنوان کشورهای برتر از نظر سرعت اینترنت موبایل در جهان معرفی شده‌اند. سنگاپور، هنگ‌کنگ و شیلی نیز سه کشور برتر از نظر سرعت اینترنت ثابت به حساب می‌آیند و امارات در جایگاه چهارم این فهرست قرار گرفته است.

عیسی زارع‌پور از زمان تصدی پست وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی همواره از وبسایت اسپید تست به عنوان مرجعی رسمی برای نمایش سرعت و کیفیت اینترنت در ایران استفاده کرده است.

با این حال، بسیاری از کارشناسان آمارهای این وبسایت را نادقیق توصیف می‌کنند چرا که این شرکت به صورت پیش‌فرض سرعت ارتباطات داخلی را اندازه‌گیری می‌کند که نتایج آن با سرعت واقعی اینترنت متفاوت است.

زارع‌پور پیشتر و در ۳۱ مرداد، با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، ضمن دفاع از عملکرد دو ساله خود، ادعای اختلال در سرعت و کیفیت اینترنت ایران را «جنگ روانی» خوانده بود.

علاوه بر آن آنچه در ایران به عنوان «اینترنت» در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد فضایی سرکوب شده و پر اختلال است که خروجی آن در گزارش‌هایی شبیه به اسپید تست قابل بررسی نیست.

مقامات ایران سال‌ها است دسترسی شهروندان به حدود نیمی از وبسایت‌های برتر جهان را محدود کرده‌اند. در همین راستا بررسی‌های انجمن تجارت الکترونیک تهران نشان می‌دهد ایران پس از چین، محدودترین اینترنت جهان را در اختیار دارد.

شهروندان ایران به دلیل محدودیت‌های شدید اینترنتی به ناچار مجبور به هزینه‌کرد اضافه برای تهیه فیلترشکن‌هایی هستند که عمدتا ناامن به حساب می‌آیند. بخش بزرگی از این ابزارهای دور زدن سانسور به وسیله مجموعه‌های وابسته به نهادهای حاکمیتی تامین می‌شود که گاه از آن‌ها به عنوان «مافیای فیلترشکن» یاد می‌شود.