مسکو حمله موشکی موفق اوکراین به مقر ناوگان دریایی روسیه در سواستوپل را تایید کرد


میخائیل رازوژایف، فرماندار سواستوپل: این حمله باعث آتش‌سوزی شده اما هیچ تلفات غیرنظامی یا آسیبی به زیرساخت‌های غیرنظامی وارد نشده است

مقامات روسیه، جمعه 31 شهریور، اصابت حداقل یک موشک اوکراینی به مقر ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه در بندر «سواستوپل» کریمه و نیز یک حمله سایبری بزرگ که‌ باعث قطع خدمات اینترنتی در این شبه‌جزیره شد را تایید کردند.

این حمله موشکی همزمان با سفر از پیش اعلام نشده ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به کانادا صورت گرفته است.

به گزارش «رویترز»، وزارت دفاع روسیه با تجدید نظر در بیانیه قبلی خود مبنی بر کشته شدن یک نفر، اعلام کرد که یک نظامی پس از این حمله مفقود شده است.

این وزارتخانه گفت که پدافند هوایی در مجموع پنج موشک را سرنگون کرده است.

ارتش اوکراین بدون ارائه جزئیات بیشتر، تایید کرد که به مقر ناوگان روسیه در دریای سیاه حمله کرده است.

در بیانیه ارتش اوکراین که در پیام‌رسان «تلگرام» منتشر شده، آمده است: «در 22 سپتامبر نزدیک ساعت 12:00 نیروهای دفاعی اوکراین با موفقیت مقر فرماندهی ناوگان دریای سیاه روسیه در سواستوپل اشغالی موقت را هدف حمله قرار دادند.»

میخائیل رازوژایف، فرماندار سواستوپل که در روسیه مستقر شده است، گفت که این حمله باعث آتش‌سوزی شده و دولت از مردم خواسته که از نزدیک شدن به مرکز شهر که ساختمان نیروی دریایی در آن قرار دارد دوری کنند، چون آتش‌نشانان در حال کار هستند و برخی از جاده‌ها بسته شده است.

رازوژایف در گزارش خود از این رویداد در تلگرام گفت که هیچ تلفات غیرنظامی یا آسیبی به زیرساخت‌های غیرنظامی وارد نشده است.

اوکراین حملات خود را در دریای سیاه و کریمه که در سال 2014 به تصرف روسیه در‌آمده و ضمیمه آن شد را در ادامه ضدحمله‌ای که تقریبا از چهار ماه پیش آغاز شده، تشدید کرده است.

مقامات اوکراینی حملات به اهداف نظامی روسیه در قلمروهای تحت کنترل روسیه را مشروع توصیف می‌کنند.

پیام تهدیدآمیز اوکراین به نیروی دریایی روسیه
همزمان با این تحولات، الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت اوکراین گفت که دو گزینه برای آینده ناوگان دریای سیاه روسیه وجود دارد: «خود خنثی‌سازی داوطلبانه یا اجباری.»

او در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت که اگر روسیه گزینه داوطلبانه را انتخاب نکند، «مثل سالامی (نوعی کالباس) تکه تکه خواهد شد.»

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین گفت که «کریمه قطعاً آزاد خواهد شد» اما مسکو می‌گوید هرگز این شبه‌جزیره را رها نمی‌کند.

مقامات مستقر در روسیه گفتند که پدافند هوایی یک موشک دیگر را روز جمعه در نزدیکی شهر باخچی سرای سرنگون کرد.

به طور جداگانه، اولگ کریوچکوف، دستیار رئیس گماشته‌شده از سوی روسیه در منطقه کریمه، گفت که ارائه دهندگان خدمات اینترنتی در شبه جزیره تحت یک «حمله سایبری بی‌سابقه» قرار گرفتند که منجر به وقفه در خدمات شد.