اوکراین: چندین فرمانده ارشد در حمله به مقر فرماندهی ناوگان روسیه کشته شدند

اوکراین، شنبه یکم مهر اعلام کرد که طی حمله موشکی روز گذشته به مقر ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه در شهر ساحلی سواستوپول کریمه، ده‌ها نفر از جمله «فرماندهان ارشد نیروی دریایی روسیه» کشته یا زخمی شدند.

در بیانیه ارتش اوکراین آمده است: «این حمله موشکی که ده‌ها کشته و زخمی از اشغالگران از جمله شخصیت‌های ارشد فرماندهی ناوگان روسیه برجای گذاشت، در زمان برپایی جلسه فرماندهی نیروی دریایی روسیه انجام شد.»

به گفته رادیو صدای آمریکا، کریلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین فاش کرد که این حمله به کشته‌شدن «دست‌کم 9 نفر» شامل ژنرال‌های ارتش انجامید.

بودانوف از اظهار نظر در مورد استفاده از موشک‌های ساخت غرب در این حمله، خودداری کرد.

استفاده محدود از تانک آبرامز
از سوی دیگر، بودانوف اذعان کرد که از تانک‌های «آبرامز» آمریکایی تنها می‌توان در طیف محدودی از ماموریت‌ها استفاده کرد، زیرا این نوع تانک در نبردهای متعارف «دوام نمی‌آورد».

بودانوف در مصاحبه با وب سایت «وار زون» گفت: «باید از تانک آبرامز در عملیات‌های بسیار مشخص و کاملاً تدارک‌دیده استفاده کرد، زیرا اگر در خط مقدم و در نبردهای متعارف استفاده شوند، مدت زیادی در میدان نبرد دوام نمی‌آورند. باید از آنها برای خط‌شکنی استفاده شود، اما این عملیات باید به خوبی تدارک‌دیده باشند.»

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا پیشتر در جریان گفت‌وگو با ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود تاکید کرد که تانک‌های «آبرامز» هفته آینده تحویل اوکراین می‌شوند. بایدن تاکید کرد که آمریکا دامنه کمک‌دهی به اوکراین را با سامانه‌های پدافند هوایی، شامل سیستم‌های دفاع هوایی «هوک»، گسترش خواهد داد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد، دولت آمریکا بسته جدیدی از کمک‌های نظامی به ارزش 325 میلیون دلار را به اوکراین ارسال خواهد کرد که شامل مهمات خوشه‌ای و موشک برای سیستم‌های پدافند هوایی است.

هشدار روسیه
همزمان، میخائیل رازوگایف، فرماندار روسی شهر سواستوپل، بامداد شنبه نسبت به خطر حمله موشکی اوکراین به این شهر هشدار داد.

رازوگایف در کانال تلگرامی خود گفت: «خطر حمله موشکی؛ پنجره‌ها را محکم ببندید و به آنها نزدیک نشوید.»

به گزارش خبرگزاری «تاس»، فرماندار سواستوپل از سرنشینان خودروها و وسایل نقلیه عمومی خواست تا از وسایل نقلیه خارج شده و در طبقات پایین ساختمان‌های مجاور یا سازه‌های دو منظوره مانند معابر زیرزمینی و تونل‌ها پناه بگیرند.

رازوگایف ساعاتی پیش اعلام کرد که پس از فعال‌شدن سامانه‌های پدافند هوایی، قطعاتی از موشک‌ها در بندری در منطقه سوخارنایا بالکا، سقوط کرده است.

نیروهای اوکراینی جمعه حمله موشکی به مقر ناوگان دریای سیاه در سواستوپل انجام دادند که در آن پنجره ده‌ها خانه آسیب دید ولی آسیبی به غیرنظامیان وارد نشد.

وزارت دفاع روسیه با اشاره به کشته‌شدن یک سرباز طی این حمله اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی در جریان حمله موشکی به این شهر، 5 موشک را سرنگون کردند.