وزارت دفاع ایران از تولید موشک «اسرائیل‌زن» خبر داد


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان قصد ندارند تحریم‌های موشکی ایران را لغو کنند

رضا طلایی نیک، سخنگوی وزارت دفاع جمهوری اسلامی، یک‌شنبه 2 مهر، گفت که ایران موشک‌هایی در اختیار دارد که نام آن‌ها را «حاج قاسم» گذاشته و هدف آن‌ها در وهله اول اسرائیل است.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، طلایی نیک در مراسمی در استان همدان به سامانه موشکی به نام «باور 373» اشاره کرد و گفت در این سامانه انواع تجهیزات رهگیری، راداری، شناسایی و درگیری به کار رفته و هزاران قطعه فقط در یک سامانه استفاده شده است.

سخنگوی وزارت دفاع ایران ادامه داد: «امروز موشک‌هایی در اختیار داریم که اسم آنها را موشک‌های اسرائیل‌زن گذاشته‌ایم و نقطه هدف آنان در وهله اول سرزمین‌های اشغالی است.»

خبرگزاری «تسنیم»، نزدیک به سپاه پاسداران، جزئیاتی از موشک مورد اشاره سخنگوی وزارت دفاع ایران را منتشر کرد و نوشت این موشک دارای سوخت جامد ترکیبی است و به صورت مایل پرتاب می‌شود.

به نوشته تسنیم، طول این موشک 11 متر، وزن آن 7 تن و وزن سرجنگی آن 500 کیلوگرم است.

این خبرگزاری همچنین به نقل از مسئولان وزارت دفاع، برد این موشک را 1700 تا 1800 کیلومتر اعلام کرد.

اظهارات امروز سخنگوی وزارت دفاع ایران در شرایطی بیان می‌شود که روابط ایران و اسرائیل در تنشی مداوم قرار دارد.

برنامه موشکی ایران علاوه بر اسرائیل، یکی از موضوعات اصلی نگرانی دولت‌های طرف مذاکره با ایران در تلاش برای احیای توافق برجام است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه 24 شهریور ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان قصد ندارند تحریم‌های موشکی ایران را لغو کنند.

بر اساس یکی از بندهای توافق برجام که در سال 2015 بین ایران و طرف های غربی امضا شد، قرار بود تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های موشکی و تسلیحاتی ایران در 18 اکتبر سال 2023 لغو شود.