بیانیه مشترک 80 کشور جهان در انتقاد از عملکرد طالبان و حمایت از زنان افغانستان


کشورهای امضا‌کننده این بیانیه مشترک سیاست‌های تبعیض‌آمیز تحمیل شده از سوی طالبان علیه زنان افغانستان را به شدت محکوم کرده و خواستار لغو فوری آن شدند

هشتاد کشور عضو سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مشترک حمایت خود را از زنان افغانستان اعلام کرده و از محدودیت‌های طالبان علیه زنان و دختران در این کشور انتقاد کردند.

این بیانیه مشترک که روز چهارشنبه میزان (مهر) توسط 80 کشور از سراسر جهان امضا شد، لغو محدودیت‌های طالبان بر زنان در افغانستان را خواستار شده است.

در این بیانیه نگرانی‌های کشورهای امضا‌کننده آن در مورد حقوق و آزادی‌‌های زنان افغانستان انعکاس یافته است.

در این بیانیه آمده است: «کشورهای امضاکننده به شدت سیاست‌های تبعیض‌آمیز تحمیل شده توسط طالبان را محکوم می‌کنند و خواستار لغو آن بدون تاخیر هستند.»

در این بیانیه که توسط لانا زکی نصیبه، نماینده‌ امارات متحده عربی در سازمان ملل قرائت شد، تاکید شده است که طالبان باید به حقوق تصریح شده زنان در کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشر، احترام بگذارند.

در ادامه بیانیه آمده است: «جامعه جهانی در حمایت از زنان افغانستان و حق آنها برای زندگی با کرامت، برابری و آزادی متحد می‌ایستد. این بیانیه بر تعهد کشورهای امضا‌کننده به همکاری مشترک برای اطمینان از شنیدن صدای زنان افغانستان و حمایت از حقوق آنها تاکید می‌کند.»

در این بیانیه مشترک، 80 کشور همچنین نگرانی جمعی و محکومیت خود را نسبت به محدودیت‌های طالبان بر زنان در افغانستان ابراز کردند.

حکومت طالبان تاکنون درباره این بیانیه واکنش نشان نداده است.

قبل از این ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان چهارشنبه پنجم میزان (مهر)، در واکنش به جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره افغانستان، گفته بود که «کار و آموزش زنان و دختران یک موضوع کوچک داخلی است.»

مجاهد گفت: «بحث‌ها و نظرات تنها با طرح دو موضوع کوچک و داخلی آموزش و کار زنان، این نشست را منحرف کرد.»