رسیدن بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر آمریکا به سواحل اسرائیل در دریای مدیترانه

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام» شامگاه سه‌شنبه هجدهم مهر از رسیدن «جرالد فورد»، بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر آمریکا به آب‌های مدیترانه در نزدیکی سواحل اسرائیل خبر داد.

«سنتکام» هدف از استقرار این ناو هواپیمابر در منطقه را بازدارندگی در مقابل هر طرف‌ خواهان سوءاستفاده از جنگ دانست.پیش‌تر وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» نیز ضمن تاکید بر حمایت بی‌قید و شرط ایالات متحده از حق اسرائیل در دفاع از خود، اعلام کرد که برای کمک‌رسانی در اسرع وقت به اسرائیل تلاش می‌کند و در این راستا ناو هواپیمابر «جرالد فورد» را برای اطمینان‌بخشی به متحدان و شرکای آمریکا به مدیترانه ارسال کرده است.

رسانه‌های اسرائیلی سه‌شنبه اعلام کردند که پس از گفت‌وگوی تلفنی بایدن و نتانیاهو، آمریکا ارسال یک ناو هواپیمابر دیگر به منطقه را بررسی می‌کند.

جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا چندین بار پس از حمله روز شنبه حماس به اسرائیل به دیگر طرف‌ها درباره هر گونه سوء‌استفاده از جنگ هشدار داده است.

حمایت بایدن از اسرائیل
رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه 18 مهر نیز برای چندین بار حمله غافلگیرانه حماس را محکوم و بر حمایت ایالات‌ متحده از اسرائیل تاکید کرد.

به گزارش «رویترز»، بایدن بر سوگوار بودن اسرائیل و آمریکا برای بیش از 1000 نفری که تاکنون از طرف اسرائیلی کشته شده‌اند و از جمله آنها 14 آمریکایی که تاکنون در این حمله قربانی شده‌اند، تاکید کرد.

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین نگرانی خود را درباره به گروگان‌ گرفته شدن اتباع آمریکایی‌ توسط حماس، گروه اسلامگرای مورد حمایت ایران ابراز کرد.

بایدن که پس از سومین تماس تلفنی خود در چهار روز گذشته با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، صحبت می‌کرد، همچنین در اظهارات خود به تشریح کمک‌های نظامی ایالات متحده برای اسرائیل پرداخت.

بایدن همچنین مروری بر اقداماتی که ایالات متحده با متحدان خود در سراسر جهان برای حمایت از اسرائیل انجام می‌دهد، ارائه کرد.

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرده بود که انتظار دارد در اسرع وقت به درخواست‌های امنیتی جدید اسرائیل پاسخ دهد.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در همین‌باره به خبرنگاران گفت که ایالات متحده قصد ندارد نیروهای نظامی آمریکایی را در حمله زمینی که ارتش اسرائیل در پی آن است، وارد کند.

در عین حال، اسرائیل که حملات بی‌سابقه و گسترده آن علیه غزه در تدارک برای یورش زمینی همچنان ادامه دارد، سه‌شنبه اعلام کرده که 300 هزار نفر از نیروهای ذخیره خود را در اقدامی بی‌سابقه برای مشارکت در جنگ فراخوانده است.

انتقاد از اسرائیل
به‌دنبال انتقادهای بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری از اظهارات وزیر دفاع اسرائیل که طی آن در مغایرت با قوانین بین‌المللی انسانی و قواعد جنگ دستور داده محاصره کاملی بر غزه اعمال شده و دسترسی ساکنان آن به آب، غذا، برق و سوخت قطع شود، سازمان ملل چنین اقدامی را طبق قوانین بین‌الملل ممنوع دانسته و از اسرائیل خواسته به قواعد و قوانین جنگ احترام بگذارد.

در همین راستا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت وگو با «العربیه» تاکید کرد که ایالات متحده درباره احترام به قوانین بین‌المللی در اقدامات نظامی اسرائیل اطمینان خاطر حاصل خواهد کرد.