فشارهای طاقت فرسا و افزایش خودکشی در زندانهای رژیم

زندان گوهردشت

ساعت ١بامداد روز شنبه ۲۰خرداد ۹۶ یک زندانی در زندان قزلحصار کرج به‌خاطر فشارهای طاقت‌فرسا و ضدانسانی دست به خودکشی زد و جان باخت. این زندانی که سعید نادری گل دره نام داشت و اهل شهرستان نورآباد لرستان بود با خوردن مواد شیمیایی اقدام به خودکشی کرد.

این زندانی اهل یکی از شهرهای لرستان بود و با اتهامات مربوط به مواد مخدر در سال ۹۵بازداشت و به صورت بلاتکلیف در زندان قزلحصار کرج محبوس بود. وی در واحد ۲ بند ۱۴ سالن یک قزلحصار زندانی بود.
لازم به یادآوری می باشد که در روز شنبه ۱۳خرداد ۹۶، یک مامور زندان قزلحصار که قصد انتقال مواد مخدر به داخل زندان را داشت، پس از لو رفتن اقدام به خودکشی کرد و در همان دقایق اولیه جان خود را از دست داد.
همچنین در شامگاه چهارشنبه ۱۸اسفندماه ۱۳۹۵، علی صورتگر زندانی عادی بند ۱۰سالن ۳۰ زندان گوهردشت کرج، بیش از ۱۷سال را در زندان به عنوان دوران محکومیت پشت سر گذاشته بود اما به دلیل شرایط سخت و غیر قابل تحمل در زندان به با طناب خود را حلق آویز کرد و جان باخت. متقابلا مسئولان زندان به علت این که دیه این فرد را بر عهده نگیرند، مرگ این زندانی را به جای خودکشی، قتل توسط حمید صادقی جلوه دادند که این زندانی نیز به لحاظ روحی و روانی شرایط مساعد و تعادل رفتاری نداشته و زندانبانان از این موضوع سوءاستفاده کرده تا هم خودکشی را قتل جلوه دهند و هم از پرداخت دیه فرار کنند و هم وسیله آزار و اذیت یک زندانی بیمار روانی دیگر را فراهم کنند و به سرکوب و فشارهای خود بیافزایند.

خودکشی یکی از شاخص های جامعه ناامید و بحران زده است، چند عامل در خودکشی زندانیان نقش تعیین کننده دارند؛ فشارهای شدید و طاقت فرسای زندانیان، نا امیدی از زندگی به دلیل سر و کار داشتن دائمی با پدیده شوم مرگ و اعدام، زندان های انفرادی طویل المدت که از هر شکنجه گذرایی دشوارتر است و …

متاسفانه در این حکومت، زندانیانی که اقدام به خودکشی می کنند نه تنها به آنها رسیدگی پزشکی کافی نمی شود بلکه فشارهای جدید و طاقت فرسای دیگری به آنها تحمیل می شود نمونه زیر مصداق بارز این موضوع است:
روز سه‌شنبه ۱۵فروردین ٩۵ یک زندانی به ‌نام سید مجید میر محسن زادگان در بند ۲ زندان گوهردشت اقدام به خودکشی کرد. این زندانی پس از نجات از مرگ به بند قرصیها منتقل شد و با همین وضعیت به زندان امین آباد (تیمارستان) منتقل گردید.