ارمنستان: آماده صلحیم؛ باکو: روند صلح تضعیف شده است

بسیاری از ساکنان ارمنی مناطقی که قرار است به جمهوری آذریایجان تحویل داده شود، خانه‌هایشان را قبل از خروج آتش زدند


در حالی که نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد که این کشور آماده صلح با جمهوری آذربایجان است، باکو معتقد است که روند صلح با ایروان «تضعیف شده» است.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، روز سه‌شنبه در پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه گفت که آماده امضای قرارداد صلح با جمهوری آذربایجان تا پایان سال جاری میلادی است. او افزود که ارمنستان آماده پایان دادن به بیش از سه دهه خصومت و تضمین امنیت آذری‌های مقیم ارمنستان است.

اما وزارت خارجه آذربایجان پس از این سخنرانی، در بیانیه‌ای پاشینیان را به تضعیف روند صلح از طریق «لفاظی‌های تهاجمی» متهم کرد. در این بیانیه این ادعا مطرح شده که ارمنستان به عنوان کشوری به «جعل بی‌پرده حقایق و تاریخ» شهرت دارد.

جمهوری آذربایجان ماه گذشته منطقه قره‌باغ را از دست جدایی‌طلبان ارمنی پس‌ گرفت و باعث شد که بسیاری از جمعیت ارمنی این منطقه که در کل حدود ۱۲۰ هزار نفر بودند، به ارمنستان فرار کنند.

ارمنستان فرار ارامنه قره‌باغ را به عنوان «پاکسازی قومی» ناشی از تهدید به خشونت و پس از ۹ ماه محاصره و منع ورود اقلام ضروری توصیف می‌کند.

اما جمهوری آذربایجان می‌گوید غیرنظامیان ارمنی قره‌باغ از ماندن و ادغام در جامعه آذربایجان استقبال می‌کنند و آنهایی که فرار کردند داوطلبانه منطقه را ترک کردند.