عبدالناصر همتی: فقدان حکمرانی مناسب مشکل اساسی سه دهه اخیر اقتصاد ایران است

عبدالناصر همتی، رییس کل اسبق بانک مرکزی با استناد به روند شاخص‌های کلان اقتصادی گفت مشکل اساسی ایران در سه دهه اخیر، فقدان حکمرانی مناسب است. دنیای اقتصاد با انتشار گزارشی به نقد سیاست تامین مالی دولت پرداخت و از وخامت شرایط تامین مالی بنگاه‌های صنعتی در ایران خبر داد.

به گفته عبدالناصر همتی، ادامه شرایط اقتصادی با رشد چهار درصدی فعلی به این معنی است که ۱۰ سال دیگر به نقطه‌ای می‌رسیم که امروز باید آنجا قرار می‌داشتیم.

او رسیدن به یک رشد اقتصادی سریع را با وجود تورم ۴۰ درصدی ناممکن و «تصوری نادرست» خواند.

رییس کل بانک مرکزی دولت حسن روحانی، دو عامل موثر بر رشد اقتصادی را «سرمایه‌گذاری و بهره‌وری» نامید.

همتی توضیح داد: «سرمایه‌گذاری متاثر از نوسانات درآمد صادرات نفت و سایر منابع بوده و نوسان داشته است. بهره‌وری هم فقط در دفترچه‌های برنامه‌های پنج ساله توسعه می‌آید ولی در عمل وجود خارجی ندارد.»

تامین مالی، بزرگ‌ترین معضل صنعتگران است

دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت تامین مالی در سال رونق تولید، به بزرگ‌ترین معضل صنعت‌گران تبدیل شده است.

رضا شهرستانی، عضو هیات‌‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به این روزنامه گفت دولت با اتخاذ سیاست انقباضی در تامین مالی، می‌کوشد تا جای ممکن، تسهیلاتی پرداخت نکند.

علیرضا عباسی، نایب‌ رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران به انتقاد از بی‌عملی مسوولان در حمایت از تولید پرداخت.

بهرام شکوری، رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران نیز در سخنانی، به انتقاد از سیاست‌های دولت در حوزه جذب سرمایه پرداخت.

او گفت: «وقتی سرمایه‌گذار داخلی ناامید است چطور توقع داشته باشیم صاحبان سرمایه در خارج از کشور تمایلی به این کار داشته باشند؟»

به گفته شکوری،‌ تا زمانی که مناسبات ایران با دنیا اصلاح و روابط بانکی برقرار نشود، سرمایه‌گذاری در داخل کشور امنیت ندارد.

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران ادامه داد: «هر روز با سیاست‌گذاری‌های خلق‌الساعه سود سرمایه‌گذاران را متاثر می‌کنیم و انتظار داریم سرمایه‌گذاران خارجی به حضور در ایران تمایل داشته باشند.»

دنیای اقتصاد نوشت تامین مالی از طریق بانک‌ها به دلیل شرایط سخت‌گیرانه، فعالان اقتصادی را از درخواست تسهیلات منصرف می‌کند.

بر اساس این گزارش، سایر ابزارها نیز قادر به تامین مالی بنگاه‌های صنعتی نیستند.