جان مک‌کین: قطر از تروریست‌هایی حمایت می‌کند که سربازان آمریکایی را می‌کشند

 

مکین

جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در جلسه کنگره این کشور برای استماع سخنان جیمس متیس، وزیر دفاع آمریکا، به شدت از قطر انتقاد کرد و گفت: «نمی‌شود که به قطر اجازه داد به روند تامین مالی گروه‌های تروریستی را ادامه دهد که سربازان آمریکایی را می‌کشند.»

جان مک‌کین قطر را متهم کرد دیر زمانی است که می‌خواهد در هر دو زمین بازی کند. او تاکید کرد دوحه باید سیاست‌هایش را تغییر دهد. به گفته مک‌کین آینده موضوعات زیادی که باعث ایجاد بحران قطر شد را روشن خواهد کرد.

رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: «نمی‌شود که به قطر اجازه داد به روند تامین مالی گروه‌های تروریستی را ادامه دهد که سربازان آمریکایی را می‌کشند.» جان مک‌کین از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خواست وزیر دفاع را برای تاکید بر این موضوع به دوحه بفرستد.

طی روز‌های گذشته، پادشاهی عربی سعودی، امارات متحده عربی، جمهوری عربی مصر و پادشاهی بحرین در یک بیانیه مشترک، فهرستی از 59 شخص و 12 نهاد را که از سوی قطر حمایت و پشتیبانی مالی و تسلحیاتی می‌شدند، به فهرست افراد و گروه‌های تروریستی افزودند.

بیانیه مشترک این چهار کشور عربی همچنین تاکید کرد که این فهرست، با قطر در ارتباط است و فعالیت‌های مشکوکی انجام می‌دهد. این خود دلیل روشنی برای دوگانگی سیاست‌های قطر است که از سوی اعلام می‌کند در تلاش‌ها برای مقابله با تروریسم مشارکت می‌کند و از سوی دیگر گروه‌های تروریستی را پناه داده و تامین مالی و تسلیحاتی می‌کند.

پیش از این، تعداد قابل توجهی از کشورها و از جمله چهار کشوری که این بیانیه مشترک را منتشر کردند، روابط دیپلماتیک خود با دولت قطر را به دلیل حمایت این کشور از گروه‌های بنیادگرا، از جمله اخوان‌المسلمین، حوثی‌ها، القاعده و داعش و همچنین به دلیل حمایت قطر از ایران در رویارویی با کشورهای خلیج و تلاش قطر برای بی‌ثباتی و اخلال در امنیت این کشورها از طریق ترغیب شهروندان به قیام بر علیه حکومت‌ها، قطع کردند.