سفیر آمریکا در سازمان ملل کشتار همه غیرنظامیان را محکوم کرد

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد روز دوشنبه طی یک سخنرانی در شورای امنیت این سازمان بر ضرورت حفاظت از جان تمام غیرنظامیان در جنگ اسرائیل با حماس تاکید کرد و گفت که یک غیرنظامی، صرف‌نظر از ملیتش، «یک غیرنظامی است، یک غیرنظامی».

لیندا توماس-گرینفیلد به کشته شدن بیش از ۶۰ کارمند آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل در غزه از زمان آغاز این جنگ تاکنون اذعان کرد و بر لزوم محافظت از جان امدادگران و همچنین خبرنگاران در غزه تأکید داشت.

خانم توماس-گرینفیلد بر لزوم ارسال کمک‌های بشردوستانه فوری، از جمله غذا، سوخت، آب، دارو به غزه تصریح کرد و خواستار افزایش این کمک‌ها شد.

او همچنین به لزوم وقفه‌های بشردوستانه در این جنگ اشاره کرد تا بتوان امکان خروج امن برای غیرنظامیان را فراهم کرد و ارسال کمک‌های بشردوستانه نیز تسهیل شود.

لیندا توماس-گرینفیلد همچنین نگرانی عمیق ایالات متحده را از «افزایش چشم‌گیر خشونت علیه غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری» ابراز کرد.

سفیر ایالات متحده اظهار داشت: «ما کشتار غیرنظامیان فلسطینی را محکوم می‌کنیم و از اسرائیل می‌خواهیم که مانع این حملات بشود و با مقامات فلسطینی همکاری کند.»

از زمان حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر تاکنون بیش از یکصد فلسطینی در کرانه باختری که تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین است، کشته شده‌اند. برخی از این تعداد به دست نیروهای نظامی اسرائیل کشته شده‌اند و برخی از آنها نیز به دست شهرک‌نشینان اسرائیلی مسلح که در آن منطقه زندگی می‌کنند.

توماس-گرینفیلد از همه اعضای شورای امنیت خواست تا برای جلوگیری از گسترش بحران با یکدیگر همکاری کنند و از مجمع عمومی سازمان ملل برای آن که به صراحت اقدامات حماس را محکوم نکرده است، انتقاد کرد.

اشاره او به قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای آتش‌بس انسان‌دوستانه است که با ۱۲۰ رای تصویب شد. آمریکا جزو ۱۴ کشوری بود که به این قطعنامه رای مخالف داد.

خانم توماس-گرینفیلد گفت: «ایالات متحده به تعامل با هر یک از اعضای شورا و هر کشور عضو سازمان ملل که متعهد به تصویب یک قطعنامه قوی و متوازن است، ادامه خواهد داد. اما قطعنامه‌های شورا باید از اقدامات دیپلماتیک که می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد و چشم‌انداز آینده‌ای صلح‌آمیزتر و امن‌تر برای منطقه را ترسیم کند، حمایت به عمل بیاورد.»