بحران غزه؛ بی‌خانمانی بیش از یک میلیون فلسطینی

در بیست و پنجمین روز از جنگ اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در غزه، هلال احمر فلسطین سه‌شنبه 9 آبان اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیلی اطراف بیمارستان قدس در شمال غزه را هدف قرار داده‌اند.

حملات هوایی اسرائیل همچنین اماکن نزدیک به بیمارستان اندونزی در شمال نوار غزه را هدف قرار داده است.

این در حالی است که سازمان ملل متحد با توجه به نیازهای روزافزون آوارگان شمال غزه پس از هشدارهای پی در پی ارتش اسرائیل به ساکنان برای تخلیه منازل خود، نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی و بهداشتی در این منطقه هشدار داد.
بیش از یک میلیون بی‌خانمان

مقامات سازمان ملل اعلام کردند که بیش از یک میلیون نفر از جمعیت غیرنظامی غزه که تعداد آنها حدود 2.3 میلیون نفر است به دلیل بمباران اسرائیل بی خانمان شده‌اند.

آنها تأکید کردند که تعداد کامیون‌ کمک‌های بشردوستانه که به منطقه محاصره شده رسید، بسیار کمتر از مقدار مورد نیاز بوده است.

به گفته مقام‌های سازمان ملل، پس از یورش برخی از ساکنان گرسنه به انبارهای این سازمان، نظم امدادرسانی تقریبا از بین رفته است.

آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) دیروز دوشنبه گفت، این امر منجر به توقف کار در چهار مرکز توزیع کمک‌های سازمان ملل و یک انبار ذخیره سازی شده است.
فاجعه بزرگ غزه

در همین حال ریک برنان، مدیر منطقه‌ای «برنامه اضطراری» سازمان ملل در شرق مدیترانه، وضعیت غزه را «فاجعه بزرگ» توصیف کرد.

او گفت، نیازهای بهداشتی در حال افزایش است در حالی که توانایی ما برای برآورده کردن آنها به سرعت در حال کاهش است.

برنان بار دیگر درخواست‌های بین المللی برای آتش‌بس به منظور گسترش دامنه عملیات بشردوستانه را تکرار کرد.
ا

این هشدارها پس از آن صادر شد که طی هفته گذشته چندین کامیون کمک‌رسانی از مصر با سرعتی آهسته از طریق گذرگاه رفح وارد غزه شدند، گذرگاهی که از زمان «محاصره کامل» غزه توسط اسرائیل پس از حمله 7 اکتبر به اصلی‌ترین نقطه ورود کمک‌ها تبدیل شده است.

این در حالی است که حملات اسرائیل سه‌شنبه 9 آبان به نوار غزه به ویژه مناطق خان‌یونس، البریج و دیگر مناطق ادامه یافت.
درگیری در شمال و جنوب غزه

از سوی دیگر حماس اعلام کرد، شبه‌نظامیان این گروه بامداد امروز با مسلسل و گلوله‌های ضدتانک به نیروهای اسرائیلی در شمال و جنوب غزه را هدف قرار دادند.

گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس اعلام کرد که افراد مسلح این گروه بامداد امروز با نیروهای اسرائیلی که به محور جنوب غزه نفوذ کرده بودند درگیر شده و با موشک‌های ضد تانک دست‌ساز خود (الیاسین 105)، چهار خودروی زرهی اسرائیلی را هدف قرار دادند.

حماس همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک تانک و بولدوزر اسرائیلی را در شمال غرب غزه منهدم کرده است.

در همین حال خبرگزاری «رویترز»، از حمله تانک‌ها و نیروهای پیاده اسرائیلی به شهر اصلی نوار غزه خبر داده است.

این خبرگزاری گفته است نگرانی‌ها سازمان‌های بین‌المللی از تشدید وضعیت اسفناک غیرنظامیان فلسطینی که در معرض این عملیات نظامی قرار دارند، افزایش یافته است.

هفته گذشته، اسرائیل عملیات زمینی محدود خود را در غزه به عنوان بخشی از تلاش برای مجازات حماس به دلیل حمله مسلحانه سه هفته پیش که به گفته مقامات اسرائیلی به کشته شدن بیش از 1400 نفر منجر شد، آغاز کرد.

همزمان با افزایش این تنش‌ها و درگیری مقامات بهداشتی غزه شامگاه دوشنبه اعلام کردند که از 7 اکتبر تاکنون 8306 فلسطینی از جمله 3457 کودک در حملات هوایی و زمینی اسرائیل کشته شدند.