سند اروپایی فاش شده؛ پس از جنگ چه کسی بر غزه حکومت خواهد کرد؟

این سند نسبت به عواقب بمباران بی‌رویه هشدار داده و «عملیات جراحی دقیق» در غزه را پیشنهاد کرده است

علیرغم ادامه نبردهای شدید و حملات مستمر اسرائیل به نوار غزه، برخی از کشورهای اروپایی شروع به بررسی گزینه های پس از جنگ کرده‌اند.

طبق یک سند فاش شده، چندین کشور اروپایی در مورد گزینه بین المللی کردن اداره نوار غزه بعد از جنگ بحث کردند و پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف بین المللی برای مدیریت این باریکه با همکاری سازمان ملل را ارائه دادند.

در این سند که روز سه‌شنبه توسط آلمان تهیه و در بین تعدادی از کشورهای اروپایی توزیع شد، پیشنهاد مسئولیت تامین امنیت غزه پس از جنگ توسط یک ائتلاف بین‌المللی مطرح شده که طی آن این ائتلاف سیستم تونل‌های حماس و دیگر گروه‌های مسلح را برچیده تا مسیر قاچاق سلاح به غزه بسته شود.

علاوه بر این، این سند نسبت به عواقب بمباران بی‌رویه هشدار داد و «عملیات جراحی دقیق» در غزه را پیشنهاد کرده است.

این سند با ابراز تردید درباره توانایی اسرائیل برای از بین بردن حماس با ابزار نظامی، پیشنهاد بدیل برای خشک کردن منابع حمایت مالی و سیاسی حماس را ارائه کرده است.

کشورهای اروپایی همچنین هشدار داده‌اند که ثبات غزه در میان مدت، تنها با فعال کردن مجدد روند صلح که مستلزم مشارکت طرف‌های اصلی مانند ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کشورهای عربی است، تضمین می‌شود.

هفته گذشته، گفتگوهای رهبران اروپایی در جریان نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل، میزان اختلافات بین این کشوره بر سر پرونده غزه را نشان داد.

بحث رهبران اتحادیه اروپا برای رسیدن به یک موضع واحد درباره گشایش «کریدورهای بشردوستانه» پس از ساعت‌ها به نتیجه‌ای نرسید.