سقوط سهمگین صادرات گازوئیل اسرائیل تحت تأثیر جنگ با حماس

ترکیه و هند طی سال‌های گذشته بیشترین رشد واردات محصولات نفتی اسرائیل را داشته‌اند

آمارهای شرکت اطلاعات انرژی «وُرتکسا» نشان می‌دهد صادرات دریایی گازوئیل معمولی و گازوئیل با ترکیب گوگرد بسیار پایین اسرائیل در ماه گذشته به شدت سقوط کرده است.

صادرات گازوئیل معمولی اسرائیل از بندر حیفا در کل ماه اکتبر تنها ۶۲۰۰ تن (۲۰۰ تن در روز) بوده و هیچ محموله گازئیل با ترکیب گوگرد بسیار پایین نیز از این بندر صادر نشده است.

بندر اشکلون، دیگر پایانه نفتی اسرائیل نیز از تاریخ ۹ اکتبر، دو روز بعد از حمله حماس به اسرائیل، فعالیت خود را کلاً متوقف کرده است.

سقوط صادرات گازوئیل اسرائیل طی ماه گذشته در حالی است که طی ۹ ماه سال ۲۰۲۳، روزانه به‌طور متوسط ۳۲۰۰ تن گازوئیل معمولی و ۲۷۰۰ تن گازوئیل با کیفیت بسیار بالا از این دور بندر اسرائیل صادر می‌شد.

مجموع صادرات محصولات نفتی سبک و سنگین اسرائیل نیز از این دو بندر در ماه گذشته ۱۷۶ هزار تن بوده که کمترین رقم از سال ۲۰۱۶ است.

حدود ۳۶ هزار تن از این رقم راهی اتحادیه اروپا و بریتانیا شده و بقیه عمدتاً به کشورهای حوزه بالکان صادر شده است.

نشریه تخصصی انرژی، آرگوس، با استناد به آمارهای شرکت «ورتکسا» می‌نویسد هیچ نشانه‌ای از افت تولید محصولات نفتی اسرائیل دیده نمی‌شود.

دو پالایشگاه‌ اسرائیل با مجموع ظرفیت پالایش روزانه ۲۸۱ هزار بشکه نفت خام فعالیت معمول خود را ادامه می‌دهند و واردات نفت اسرائیل نیز روند عادی دارد.

به نظر می‌رسد اسرائیل با توجه به چشم‌انداز ادامه‌دار بودن جنگ با حماس، گازوئیل تولیدی پالایشگاه‌های خود را ذخیره می‌کند.

این کشور در ماه گذشته همچنین ۷۰ هزار تن گازوئیل وارد کرده است.

بزرگترین تامین‌کنندگان نفت خام اسرائیل به ترتیب جمهوری آذربایجان، آمریکا، برزیل، نیجریه و آنگولا و بزرگترین بازارهای خارجی محصولات نفتی این کشور نیز عمدتاً کشورهای اروپایی است.

ترکیه و هند نیز طی سال‌های گذشته بیشترین رشد واردات محصولات نفتی اسرائیل را داشته‌اند.