بلینکن: آتش‌بس در غزه به حماس اجازه می‌دهد با سازماندهی دوباره، حمله کند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در امان پایتخت اردن اعلام کرد آتش‌بس در حمله نظامی اسرائیل به غزه، به گروه شبه نظامی فلسطینی حماس اجازه می‌دهد تا دوباره خود را سازماندهی کند و حملاتی مشابه حمله هفتم اکتبر انجام دهد.

بلینکن روز شنبه ۱۳ آبان در یک کنفرانس خبری در امان در کنار همتایان اردنی و مصری خود که بارها خواستار توقف فوری درگیری‌ها شده‌اند، این اظهارات را بیان کرد.

حمله حماس به اسرائیل در روز هفت اکتبر (۱۵ مهر) که منجر به کشته شدن دست‌کم هزار و ۴۰۰ نفر شد، از بدترین حمله‌ها به این کشور از زمان تاسیس آن بوده است.

هنیه: از همه کارت‌ها استفاده می کنیم

اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس که خانه‌اش در اردوگاه الشاطی در غرب غزه روز شنبه ۱۳ آبان هدف حمله پهپادی اسرائیل قرار گرفت، گفت حماس در میدان و همچنین از طریق تلاش‌های سیاسی با اسرائیل می‌جنگد.

او مدعی شد: «از همه کارت‌ها برای خنثی کردن نقشه‌های اسرائیل استفاده می‌کنیم.»

اسامه حمدان، از مقام‌های ارشد حماس در بیروت به شبکه المیادین گفت هنیه چند روز قبل به تهران سفری داشته و با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرده است.

وحید جلال‌زاده، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی مدعی شد در دیدار اخیر هنیه با خامنه‌ای، او گفته است از مردم ایران تجهیزات نظامی یا موشک نمی‌خواهند؛ «بلکه خواسته آن‌ها از ما تجمع، حمایت و شعار علیه اسرائیل است».

روز شنبه ویدیوها و گزارش‌هایی از سوی سازمان «هلال‌احمر فلسطین» منتشر شد که بر اساس آن‌ها ساختمانی در کنار بیمارستان قدس غزه در منطقه تل‌الحوا هدف حمله قرار گرفته است.

گفته می‌شود بر اثر این حمله ۲۱ نفر از همراهان بیماران کشته شدند.

با تداوم جنگ در غزه، دیوید ساترفیلد، فرستاده ویژه آمریکا روز شنبه گفت بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر به جنوب نوار غزه نقل مکان کرده‌اند.

به نظر می‌رسد ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در شمال این منطقه باقی مانده‌اند.

حملات مکرر به غزه، هشدار سازمان ملل درباره بحران انسانی

در گزارش ارتش اسرائیل از حمله‌های شبانه‌روز گذشته به نوار غزه آمده است نیروهای پیاده‌نظام و تانک‌های این کشور با موارد متعدد تلاش‌ از سوی عوامل حماس برای بیرون آمدن از تونل‌ها و حمله به آنان مواجه شده‌اند.

اسرائیل از کشتن چندین مرد مسلح و شناسایی تونل‌های حماس خبر داد و گفت این تونل‌ها بعدا تخریب خواهند شد.

ارتش اسرائیل گفت در یک رویارویی، نیروهای زمینی این کشور با گروهی ۱۵ نفره از اعضای حماس جنگیدند، تعدادی از آن‌ها را کشتند و پست‌های دیده‌بانی را گلوله‌باران کردند.

در این گزارش اطلاعات جدیدی در مورد تلفات احتمالی اسرائیلی‌ها ارائه نشده است.

هم‌زمان، رسانه‌های فلسطینی از ادامه حمله توپخانه‌ای اسرائیل به شمال غزه خبر دادند.

در این شرایط، گزارش‌ها از عدم دسترسی ۹۵ درصد مردم غزه به آب سالم حکایت دارند.

سازمان ملل متحد نسبت به مرگ کودکان در غزه به دلیل کمبود آب هشدار داد.

تنش‌ در مرز لبنان و اسرائیل و تلاش برای کنترل اوضاع

با وجود اینکه حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در اولین سخنرانی خود پس از گذشت حدود یک ماه از جنگ اسرائیل و حماس، علیه اسرائیل اعلان جنگ نکرد، تنش‌ها در امتداد مرز لبنان و اسرائیل ادامه دارد.

حزب‌الله لبنان در حمله به مواضع ارتش اسرائیل برای نخستین بار از موشک «برکان» استفاده کرده است.

نیروهای این گروه، پنج مقر نیروهای اسرائیلی را در نزدیکی مرز با لبنان، با راکت هدف قرار دادند.

در مقابل، ارتش اسرائیل اعلام کرد هواپیماهای جنگی این کشور به اهداف حزب‌الله حمله کرده‌اند و این حملات با توپخانه و آتش نیروهای زرهی همراه بوده است.

اسرائیل دو تیم پرتاب موشک ضد تانک و یک پست دیده‌بانی حزب‌الله لبنان را هدف قرار داد و به منطقه نقوره حمله توپخانه‌ای کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه گفت آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، از نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، به خاطر نقش او «در جلوگیری از کشیده شدن لبنان به جنگی که مردم این کشور آن را نمی‌خواهند» قدردانی کرده است.

پیشتر این نگرانی وجود داشت که گروه حزب‌الله که از سوی آمریکا یک گروه تروریستی شناخته می‌شود، جبهه جنگ دومی را علیه اسرائیل باز کند اما اظهارات نصرالله حاکی از آن بود که حزب‌الله در موقعیت جنگی تمام عیار با اسرائیل نیست.

حمله زمینی به جنوب غزه

نیروهای دفاعی اسرائیل گفتند شب گذشته یک «حمله هدفمند» را در جنوب نوار غزه انجام داده‌اند.

به گفته ارتش اسرائیل، شامگاه جمعه عملیات محدودی به وسیله نیروهای مهندسی رزمی و تانک‌ها انجام شد که نقشه‌برداری از ساختمان‌ها و پاک‌سازی منطقه را از مواد منفجره کار گذاشته شده، در پی داشت.

بر اساس اطلاعیه اسرائیل، در جریان این عملیات نیروهای ارتش با گروهی از نیروهای حماس که از یک تونل بیرون آمده بود، مواجه شدند که جنگنده‌ها آنان را «گلوله‌باران کردند و کشتند».

ارتش حمله زمینی خود را به شمال غزه متمرکز کرده است اما تهاجمات محدودی را در جنوب غزه انجام می‌دهد تا این منطقه را برای «مراحل بعدی جنگ» آماده کند.

مذاکرات و نگرانی‌های جهانی درباره جنگ

ترکیه و هندوراس امروز سفیران خود را برای «مشورت» از اسرائیل فراخواندند.

وزارت امور خارجه ترکیه خبر داد سفیرش در اسرائیل را «برای مشورت» فراخوانده است.

این وزارت‌خانه اعلام کرد «به دلیل عدم پذیرش درخواست‌های آتش‌بس از سوی اسرائیل و عدم اجازه ورود بی‌وقفه و مستمر کمک‌های بشردوستانه» این تصمیم را گرفته است.

در واکنشی مشابه، هندوراس سفیر خود را در اسرائیل برای مشورت فراخواند و آن‌چه را که «نسل‌کشی و دیگر موارد جدی نقض قوانین‌ بین‌المللی» در جنگ اسرائیل با حماس نامید، محکوم کرد.

انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رییس دولت امارات متحده عربی گفت هر‌چه حمله اسرائیل ادامه یابد، احتمال گسترش درگیری در منطقه بیشتر است.

روز جمعه، نوره العکبی، وزیر امور خارجه امارات هشدار داده بود جنگ حماس و اسرائیل به مرحله حساسی رسیده و خطر گسترش درگیری در نقاط دیگر منطقه جدی است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین گفت درگیری میان اسرائیل و حماس تمرکز را از جنگ در اوکراین دور کرده است.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی با اورسولا فون در لاین، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: «البته واضح است که جنگ در خاورمیانه این تمرکز را از بین می‌برد.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در تماس با همتای بریتانیایی خود گفت: «نیروهای مقاومت در منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند.»

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با جیمز کلورلی مدعی شد این گروه‌ها بر اساس ملاحظات و شرایط و نیز در راستای «امنیت ملی کشورشان و امنیت منطقه» تصمیم‌گیری می‌کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا از اسرائیل به اردن سفر کرد. او قرار است با پادشاه این کشور دیدار و در نشست وزیران امور خارجه پنج کشور عربی شرکت کند.

دیدار بلینکن با رهبران کشورهای منطقه با محوریت درخواست‌ها درباره آتش‌بس فوری در غزه است.

با وجود اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، آتش‌بس را تنها منوط به آزادی گروگان‌ها کرده، مذاکرات درباره توقف درگیری‌ها در جریان است.

وزیر امور خارجه ژاپن پس از دیدار با وزیر امور خارجه اسرائیل و وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از کمک ۶۵ میلیون دلاری بشردوستانه این کشور به نوار غزه خبر داد.

از سوی دیگر روزنامه تایمز بریتانیا در گزارش جدیدی ابعادی دیگر از فعالیت‌های گروه‌های مرتبط با جمهوری اسلامی را در تظاهرات لندن فاش کرد و نوشت حامیان رژیم ایران در این تظاهرات اعلامیه‌هایی را پخش کردند که در آن‌ها به اظهارات علی خامنه‌ای برای «نابودی اسرائیل» استناد شده است.

این روزنامه چاپ لندن روز جمعه با انتشار این گزارش نوشت حامیان رژیم ایران در راهپیمایی‌های حامیان فلسطین در لندن در پی درگیری جاری در غزه شرکت کرده‌اند.

واکنش هلال‌احمر فلسطین به حمله به آمبولانس‌ها در غزه

جمعیت هلال احمر فلسطین هدف قرار دادن یک کاروان آمبولانس را در غزه از سوی نیروهای اسرائیلی در روز جمعه محکوم کرد. گفته می‌‌شود این حمله منجر به مرگ ۱۵ نفر و زخمی شدن بیش از ۶۰ تن شده است.

این سازمان بامداد شنبه ۱۳ آبان در بیانیه‌ای اعلام کرد موشک اسرائیلی‌ها به یکی از آمبولانس‌های متعلق به هلال احمر، در حدود دو متری ورودی بیمارستان الشفاء در شهر غزه اصابت کرد.

بر اساس این بیانیه، آمبولانس دیگری متعلق به وزارت بهداشت، حدود یک کیلومتری بیمارستان «به شکل مستقیم هدف یک موشک قرار گرفت» و باعث جراحت و خسارت شد.

ارتش اسرائیل روز جمعه ۱۲ آبان اعلام کرد آمبولانسی را که به گفته سربازانش توسط یک واحد حماس در نزدیکی موقعیت آن‌ها در منطقه جنگی مورد استفاده قرار می‌گرفت، هدف حمله قرار داده است.

بر اساس این اعلامیه، ارتش اسرائیل اطلاعاتی مبنی بر استفاده حماس از آمبولانس برای انتقال جنگجویان و تسلیحات در دست دارد.

قبل از آن، وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که اسرائیل کاروان آمبولانس‌هایی را که از بیمارستان الشفاء در شهر غزه خارج می‌شد هدف قرار داد.