روزنامه اسرائیلی: هزینه جنگ غزه دست‌کم 50 میلیارد دلار برآورد می‌شود


وزیر دارایی اسرائیل اعلام کرد که دولت درصدد پرداخت کمک اقتصادی گسترده و فراتر از دوران کورونا به متضرران از حملات فلسطینی‌ها است

روزنامه اسرائیلی «کالکالیست»، یکشنبه 14 آبان با استناد به ارقام منتشرشده توسط وزارت دارایی اسرائیل در گزارشی اعلام کرد که هزینه جنگ کنونی علیه نوار غزه دست‌کم 200 میلیارد شیکل، معادل 51 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

بنا به این گزارش، برآورد مذکور که حدود 10 درصد از تولید ناخالص یک سال اسرائیل را شامل می‌شود، «بر اساس احتمال طول‌کشیدن جنگ به 8 تا 12 ماه، محدودبودن جنگ جاری به غزه و بدون مداخله حزب‌الله، ایران و حوثی‌های یمن، همچنین بازگشت سریع 350 هزار نیروی ذخیره به مشاغل خود» تهیه و تنظیم شده است.

بنا به گزارش این روزنامه اسرائیلی، نیمی از هزینه مذکور صرف اقدامات دفاعی می‌شود که یک میلیارد شیکل (معادل 254.7 میلیون دلار آمریکا) در روز هزینه در بر دارد.

این گزارش افزوده است که خسارات اقتصادی ناشی از شرایط کنونی حدود 40 تا 60 میلیارد شیکل (10 تا 15 میلیارد دلار)، پرداخت خسارات جبرانی به شرکت‌ها حدود 17 تا 20 میلیارد شیکل (4.3 میلیارد دلار) و بازسازی و توانبخشی بخش‌های گوناگون هم حدود 10 تا 17 میلیارد شیکل برآورد شده است.

پیش از این، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل اعلام کرد که «دولت درصدد پرداخت کمک اقتصادی گسترده و فراتر از دوران کورونا به متضرران از حملات فلسطینی‌ها است.»

حمله غافلگیرکننده گروه حماس به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی اطراف نوار غزه در هفتم اکتبر، به کشته‌شدن 1400 اسرائیلی منجر شد و دست‌کم 240 نفر هم به اسارت نیروهای حماس در آمدند.

وزارت بهداشت در غزه هم اعلام کرد که از آغاز جنگ اسرائیل و حماس حدود 10 هزار فلسطینی از جمله بیش از 4 هزار کودک کشته شدند.

سازمان اعتبارسنجی «استاندارد اند پورز» پس از آغاز جنگ کنونی انتظارات خود برای رتبه‌بندی اسرائیل را به «منفی» کاهش داد و دو شرکت خدمات مالی و تجاری «مودیز» و «فیچ» نیز اعلام کردند که در حال بررسی رتبه‌بندی و کاهش احتمالی اعتبار اقتصاد اسرائیل هستند.