کمیسیون اروپا: طرح استقرار نیروهای بین‌المللی در نوار غزه را بررسی می‌کنیم


رئیس کمیسیون اروپا: چین همه نفوذ خود را بر حماس و ایران جهت کاستن از تنش‌ها در خاورمیانه به‌کار گیرد

همزمان با گذشت یک ماه از جریان جنگ میان اسرائیل و جنبش «حماس»، اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا از بررسی طرحی برای استقرار نیروهای بین‌المللی تحت نظارت سازمان ملل در باریکه تحت محاصره غزه خبر داد.

این مقام اروپایی استقرار نیروهای بین‌المللی تحت نظارت سازمان ملل برای کنترل اوضاع در نوار غزه را از جمله گزینه‌های مورد بررسی برای رسیدگی به بحران جاری در این باریکه عنوان کرد.

فون درلاین که دوشنبه 15 آبان در همایش سالانه سفرای اتحادیه اروپا سخن می‌گفت، تاکید کرد که تنها یک حاکمیت فلسطینی واحد، و کشور فلسطینی واحد وجود دارد.

وی همچنین با تاکید این که نوار غزه بخشی جدایی‌ناپذیر از سرزمین‌های تحت حاکمیت فلسطینی است، مخالفت خود را با هر گونه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه و یا برعکس آن ابراز کرد.

رئیس کمیسیون اروپا توضیح داد که کوچاندن اجباری فلسطینیان باعث مضاعف شدن بی‌ثباتی در سطح منطقه می‌شود.

وی همچنین از چین خواست که پکن همه نفوذ خود را بر حماس و ایران جهت کاستن از تنش‌ها در خاورمیانه به‌کار گیرد.

پیش از این 18 سازمان‌ جهانی در بیانیه‌ای مشترک با ابراز خشم خود از آمار کشته‌شدگان غیرنظامی در نوار غزه، خواستار توقف فوری جنگ و برقراری آتش‌بس بشردوستانه شدند.

مقامات 18 نهاد وابسته به سازمان ملل متحد از جمله یونیسف، برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت در بیانیه مشترکی ضمن ابراز خشم و تاسف خود نسبت به افزایش تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی در نوار غزه خواستار «آتش‌بس فوری بشردوستانه» شدند.

شایان ذکر است جنگ اسرائیل علیه نوار غزه که از 7 اکتبر و در پی حمله غافلگیرانه گروه «حماس» به مناطق پیرامونی موسوم به غلاف غزه آغاز شده، علاوه بر کشته شدن 1400 نفر در طرف اسرائیلی و به اسارت درآمدن نزدیک به 240 نفر دیگر توسط گروه‌های فلسطینی حماس و الجهاد، در نتیجه حملات و بمباران شدید ارتش اسرائیل علیه ساکنان غزه، به کشته شدن بیش از 10 هزار غیرنظامی فلسطینی، اغلب از میان زنان و کودکان و زخمی شدن بیش از 20 هزار نفر و همچنین مفقود شدن هزاران نفر دیگر در زیرآوارهای ساختمان‌ها ویران شده در غزه منجر شده است.