گوترش: سرنوشت نوار غزه در «بهترین سناریو» با تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین و اعمال حاکمیت سیاسی آن بر این باریکه تعیین خواهد شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد کشته شدن هزاران کودک تنها در عرض چند روز را به معنی وجود خطایی آشکار در نحوه اجرای عملیات نظامی اسرائیل در غزه دانست.

گوترش چهارشنبه 17 آبان در گفت‌وگو با «رویترز نکست» افزود که اگر جنبش «حماس» از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده ‌‌کند، مرتکب اشتباه می‌‌شود. اما نگاهی به تعداد غیرنظامیانی که در عملیات نظامی کشته شده‌اند، نشان می‌دهد که ضرورتا در جریان عملیات نظامی اسرائیل خطایی رخ می‌دهد.حمله غافلگیرانه هفتم اکتبر حماس علیه شهرک‌ها و پایگاه‌های اسرائیل در مناطق پیرامونی موسوم به غلاف غزه به کشته شدن 1400 نفر اغلب از بین غیرنظامیان و به گروگان گرفته شدن بیش از 240 نفر دیگر در روز اول حمله منجر شد.

ارتش اسرائیل در پاسخ به این حمله حماس با اعلان جنگ و اتخاذ اقدامات تلافی‌جویانه علیه فلسطینیان در نوار غزه، تاکنون به کشته شدن 10569 غیرنظامی فلسطینی که 40 درصد آنها را کودکان تشکیل می‌دهند، و همچنین مجروح شدن بیش از 20 هزار نفر دیگر منجر شده است.

گوترش در ادامه اظهارات انتقادآمیز خود علیه اسرائیل، گفت مهم است که مقامات تل‌آویو به این درک برسد که ظهور تصاویری هولناک از نیازهای انسانی غم‌انگیر مردم فلسطین به مصلحت اسرائیل نیست و کمکی به جایگاه اسرائیل در اذهان عمومی جهان نمی‌کند».

لزوم تفکیک میان حماس و مردم فلسطین
گوترش در عین حالی که حمله حماس به اسرائیل را محکوم کرد، گفت:«باید تفکیک قائل شویم، حماس چیزی و ملت فلسطین چیز دیگری است». وی افزود:« اگر چنین تفکیکی قائل نشویم، انسانیت خود مفهوم خود را از دست خواهد داد».

هشدار درباره کودک‌کشی
دبیرکل سازمان ملل همچنین مقایسه‌ای میان تعداد کودکان کشته شده در غزه و تعداد کودکان کشته شده در دیگر جنگ‌های جهان کرده و نسبت به آمار بی‌سابقه کودک‌کشی در جریان جنگ اسرائیل علیه گروه‌های فلسطینی در غزه هشدار داد.

کشته شدن 92 امدادرسان
او همچنین با اشاره به «فاجعه‌بار» بودن اوضاع انسانی در نوار غزه بر ضرورت برقراری آتش‌بس با اهداف انسان‌دوستانه و به‌منظور کمک‌رسانی به ساکنان این باریکه تاکید کرد.
این مقام عالی بین‌المللی همچنین به کشته شدن 92 نفر از کارکنان آژانس امدادرسانی «انروا» وابسته به سازمان ملل اشاره کرد.

وی همچنین بر ضرورت ایجاد زمینه لازم برای افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به داخل نوار غزه تاکید و خواستار تامین نیازهای ساکنان این باریکه شد و افزود که سازمان ملل در گفت‌وگو با آمریکا، اسرائیل و مصر برای تضمین وارد کردن کمک‌های بیشتر به غزه تلاش می‌کند.

راه‌حل دو کشور
دبیرکل سازمان ملل در اظهارات خود ضمن تاکید بر ضرورت آزادی همه گروگان‌های نزد «حماس» درباره آینده نوار غزه پس از پایان جنگ، توضیح داد که در «بهترین سناریو» تشکیلات خودگردان فلسطین تقویت و حاکمیت سیاسی آن بر نوار غزه اعمال خواهد شد.

وی گفت نیاز است که دوره‌ای برای گذار تعیین شده تا درباره آن با فلسطینی‌ها و اسرائیل گفت‌وگو شود.

دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اهمیت نقش ایالات متحده و سایر کشورهای ذی‌ربط منطقه در پیشبرد روند و مذاکرات صلح، آن را مقدمه‌ای برای مذاکرات جدی برای تحقق راه‌حل دو کشور دانست.