کمیسیون اروپا: اوکراین آماده پیوستن به اتحادیه اروپا است

کمیسیون اروپا، نهاد اجرایی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که اوکراین آماده آغاز روند پیوستن به این اتحادیه است، و افزود همین رویه می‌تواند در قابل مولداوی نیز اعمال شود.

به گزارش «سی‌ان‌ان»، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه گفت: «امروز یک روز تاریخی است، چرا که امروز کمیسیون توصیه می‌کند که شورا مذاکرات الحاق را با اوکراین و مولداوی آغاز کند.»اوکراین بیش از یک دهه است که آرزوی پیوستن به اتحادیه اروپا را دارد. در اواخر سال 2013، تصمیم رئیس‌جمهوری وقت این کشور ویکتور یانوکوویچ برای لغو قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا و روی آوردن به روسیه باعث تظاهرات گسترده خیابانی و در نهایت برکناری وی شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، که در فوریه 2022، اندکی پیش از حمله روسیه به کشورش، درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را داده بود، از اعلامیه روز چهارشنبه کمیسیون اروپا استقبال کرد.

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: «امروز تاریخ اوکراین و کل اروپا گامی در مسیر درست برداشته است. کمیسیون اروپا آغاز مذاکرات عضویت با اوکراین را توصیه کرده است. ما علی‌رغم تمام مشکلات در حال حرکت رو به جلو هستیم.»

زلنسکی افزود: «اوکراینی‌ها همیشه بخشی از خانواده مشترک اروپایی بوده و هستند. جای ما در اتحادیه اروپا است. اوکراینی‌ها هم به خاطر دفاع از ارزش‌های اروپایی و هم به این خاطر که ما حتی در زمان جنگ تمام‌عیار به وعده‌های خود عمل می‌کنیم و نهادهای دولتی را توسعه می‌دهیم، شایسته این پذیرش هستند.»

با این وجود، به گفته سی‌ان‌ان، در حالی که تصمیم برای آغاز مذاکرات با اوکراین گام مهمی در مسیر عضویت این کشور در اتحادیه اروپا است، روند واقعی مذاکرات تا زمانی که مجموعه‌ای از شرایط برآورده نشود آغاز نخواهد شد، و با نظر به اینکه اوکراین در حال حاضر مشغول جنگ با روسیه است، بعید است که این شرایط به زودی برآورده شود.