تحقیقات پلیس اسپانیا درباره نقش احتمالی جمهوری اسلامی در سوءقصد به سیاستمدار سابق اسپانیایی

پلیس اسپانیا می‌گوید در حال بررسی فرضیه‌های مربوط به دلیل سوءقصد به آلخاندرو ویدال کوادراس، سیاستمدار باسابقه اسپانیایی، از جمله ارتباط او با مخالفان حکومت جمهوری اسلامی، است.

به گزارش آسوشیتدپرس، این عضو پیشین پارلمان اروپا که در فهرست تحریم‌شدگان حکومت ایران قرار دارد، پنجشنبه ۱۸ آبان در مادرید هدف گلوله یک مهاجم موتورسوار قرار گرفت و فک او آسیب‌ دید.

بنا بر این گزارش کوادراس در بیمارستان بستری است و دوران نقاهت را سپری می‌کند.

کوادراس، که بنیان‌گذار حزب راستگرای وُکس است، به‌تازگی با حضور در نشست سازمان مجاهدین خلق در بروکسل، پایتخت بلژیک، از رهبران و مقام‌های اروپایی به دلیل عدم حمایت از این گروه مخالف جمهوری اسلامی ایران و همچنین عدم موضع‌گیری محکم آنها علیه حکومت ایران انتقاد کرده بود.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در ابتدای سال جاری میلادی شماری از اشخاص نزدیک به سازمان مجاهدین خلق از جمله آلخاندرو ویدال-کوادروس را تحت تحریم قرار داده و آنها را به «حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی» متهم کرد.مریم رجوی، رهبر شورای ملی مقاومت ایران، در واکنش به تیراندازی به سوی این چهره سیاسی اسپانیایی، در صفحه ایکس (توئیتر سابق) مظنون اول این «جنایت تروریستی» را «فاشیسم دینی حاکم بر ایران» دانسته و خواستار «پیگرد و مجازات عاملان و آمران» آن شده است.

پلیس اسپانیا اعلام کرده که در تحقیقات خود تمامی ابعاد این پرونده از جمله ارتباط این سیاستمدار پیشین با سازمان مجاهدین خلق، گروه مخالف جمهوری اسلامی ایران، را مورد بررسی قرار خواهد داد.

در پی گسترش تحقیقات در این باره، واحد مسئول پرونده‌های تروریسم و افراط‌گرایی اسپانیا هم به تیم کارآگاهان پلیس ملحق شده‌اند.این سیاستمدار به پلیس گفته که به‌ احتمال‌ زیاد ضارب از سوی حکومت ایران بود.

بنا به اعلام خبرگزاری آسوشیتدپرس، آلخو ویدال کوادراس، سیاستمدار کهنه‌کار ۷۸ ساله اسپانیایی روز پنجشنبه ۱۸ آبان (۹ نوامبر) و حوالی ساعت ۱ و نیم بعد از ظهر در یکی از خیابان‌های مرکزی مادرید و در نزدیکی خانه‌اش توسط یک مرد مسلح موتورسوار از ناحیه صورت مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

بیمارستان گرگوریو مارانیون مادرید اعلام کرد که “تیراندازی باعث شکستگی استخوان فک ویدال کوادراس شده و او تحت عمل جراحی قرار خواهد گرفت”. این سیاستمدار در وضعیت باثباتی قرار دارد و جانش در خطر نیست.
پلیس جنائی اسپانیا اگرچه انگشت اتهام را به‌سوی هیچ دولت خارجی نشانه نرفته، اما ویدال کوادراس این سوء‌ظن را از روی تخت بیمارستان مطرح کرده که به‌ احتمال‌ زیاد ضارب از سوی جمهوری اسلامی فرستاده شده بود.

پلیس در حال بررسی فیلم‌های دوربین‌ها و اظهارات شاهدان است تا فرد تیرانداز را که با کلاه ایمنی مشکی دیده شده بود، شناسایی کند.
به گفته یکی از مقامات پلیس، یک موتور سیکلت سوخته که چندساعت بعد در حومه شهر مادرید پیدا شده، در حال بررسی است.
ویدال کوادراس یکی از اعضای حزب محافظه‌کار مردمی اسپانیا و رهبر منطقه‌ای این حزب در کاتالونیا بود.
او به تاسیس حزب راست افراطی تحت عنوان “وکس” کمک کرد اما مدت کوتاهی پس از تلاش ناموفق برای به‌دست‌آوردن یک کرسی قانونگذار اروپایی در سال ۲۰۱۴، “وکس” را ترک کرد.

ویدال کوادراس به‌عنوان بخشی از فعالیت سیاسی خود، برای دهه‌ها با “اپوزیسیون ایرانی در خارج از ایران” همسو بوده است، ارتباطی که همواره مورد توجه حکومت ایران بوده است.نام آلخو ویدال کوادراس در فهرستی که سال گذشته وزارت خارجه جمهوری اسلامی منتشر کرده بود، در کنار برخی دیگر از نمایندگان پارلمان‌های کشورهای اروپایی به چشم می‌خورد. کسانی که نام آنان در این فهرست قرار داده شده، از سوی جمهوری اسلامی متهم به “پشتیبانی از گروه‌های تروریستی‌” هستند که علیه نظام حاکم بر ایران و “اخلال در امنیت داخلی” فعالیت می‌کنند. آلخو ویدال کوادراس بارها در نشست‌های سالانه سازمان مجاهدین خلق در پاریس شرکت و سخنرانی کرده است.در ماه ژانویه ۲۰۲۳، وزارت امور خارجه ایران ویدال کوادراس را به‌دلیل ارتباط با “سازمان مجاهدین خلق” تحریم کرد.

در اواسط ماه سپتامبر، در کنفرانسی که توسط “شورای ملی مقاومت” در بروکسل سازماندهی شده بود، ویدال کوادراس از مقامات و رهبران اتحادیه اروپا به‌دلیل عدم قدرت کافی در مخالفت با حکومت ایران و حمایت از مخالفان تبعیدی انتقاد کرد.

رسانه‌های دولتی ایران در گذشته مدعی شده بودند که حزب ویدال کوادراس، “وکس” از سازمان مجاهدین خلق پول دریافت کرده و این پرداخت‌ها را “پول تروریستی” توصیف کردند.”شورای مقاومت ایران”، جمهوری اسلامی را به‌عنوان اولین مظنون متهم در این پرونده می‌بیند. مریم رجوی، یکی از رهبران “سازمان مجاهدین خلق ایران” این ترور را قویا محکوم کرد و ضمن آرزوی بهبودی هر چه سریع‌تر برای ویدال کوادراس و همبستگی عمیق با خانواده وی، خواهان پیگرد عاملان و آمران و مجازات آن‌ها شد.

واکنش اتحادیه اروپا

جورجیا ملونی، نخست وزیر راستگرای ایتالیا نیز ۹ اکتبر در حساب ایکس خود ضمن ابراز همدردی با ویدال کوادراس و خانواده‌اش گفت:‌ «با شنیدن این خبر که جان کوادراس در خطر نیست خیالم راحت شد و برایش آرزوی بهبودی عاجل و کامل دارم و این اقدام خشونت‌آمیز غیرقابل‌قبول را محکوم می‌کنم.»

امانوئل پوتزولو عضو کمیسیون خارجی مجلس ایتالیا گفت: «آلخو ویدال کوادراس یک دوست و یک سیاستمدار برجسته و یک حامی بزرگ یک ایران آزاد از جنون تعصب اسلامی است. کسی که به‌صورت یک انسان آزاده شلیک می‌کند فقط یک رذل است.»

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا نیز نسبت به سوقصد به جان کوادراس واکنش نشان داد و در حساب ایکس خود نوشت: «من از خبر وحشتناک تیراندازی به آلخو ویدال کوادراس، معاون پیشین پارلمان اروپا در مادرید شوکه شدم. من برای شما آرزوی بهبودی سریع دارم.»
سانتیاگو آباسکال، رئیس حزب وکس نیز گفت: “خدا را شکر به نظر می‌رسد که کوادراس از خطر خارج شده است.”

استروان استیونسون نماینده سابق پارلمان اروپا از اسکاتلند با بیان این که تلاش هولناک برای ترور دوست بزرگ من، کوادراس، در مادرید، جلوه‌ای ظالمانه از احساس معافیت رژیم ایران در اروپا است، گفت: «ما هشدار دادیم که آزادی دیپلمات‌های ایرانی محکوم به تروریسم، در یک معامله مبادله زندانیان رسوایی با آخوندها، تنها منجر به اقدامات تروریستی بیشتر خواهد شد و امروز روشن‌ترین شواهد ممکن را در اختیار داریم.»

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، نگرانی خود را در شبکه ایکس ابراز کرد و نوشت: «من می‌خواهم همبستگی و آرزوی بهبودی سریع خود را به اطلاع کوادراس برسانم. تمام محبت من در این زمان به او و خانواده‌اش است. ما اطمینان داریم که تحقیقات می‌تواند در اسرع وقت حقایق را روشن کند و منجر به دستگیری عاملان شود.» یک منبع مطلع در پلیس اسپانیا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که آقای ویدال کوآدراس خود ارتباط ایران با این حمله را به عنوان یکی از فرضیه‌های محتمل با پلیس در میان گذاشته است.

این خبرگزاری همچنین به نقل از یک مقام مطلع دیگر نوشت که واحد ضدتروریسم پلیس به این تحقیقات پیوسته است که می‌تواند نشانه گسترش دامنه تحقیقات و احتمال دخالت عوامل خارجی از جمله عوامل وابسته به ایران در این سوء قصد باشد.

آلخاندرو ویدال کوآدراس حدود ساعت یک و نیم بعدازظهر روز پنج‌شنبه، ۱۸ آبان در نزدیکی منزلش در مرکز مادرید پایتخت اسپانیا با شلیک گلوله به ناحیه صورتش مجروح و به بیمارستان منتقل شد.

تاکنون کسی در ارتباط با این حمله بازداشت نشده و پلیس مشغول بررسی مشاهدات شاهدان و تصاویر دوربین‌های مداربسته است.بر اساس اطلاعاتی که تاکنون جمع‌آوری شده، پلیس می‌گوید مهاجم که کلاه موتورسواری سیاه به سر داشته یک گلوله به سوی آقای ویدال کوآدراس شلیک کرده و سپس سوار بر موتوری که توسط همدستش رانده می شد از محل حمله گریخته است.