بیش از ۲۰ هزار ایرانی سال گذشته بر اثر تصادف کشته شدند

حسن مومنی، رییس پلیس راه راهور فراجا از رشد آمار تصادف‌های جاده‌ای در ایران طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۰ هزار نفر به این دلیل کشته شدند.

مومنی با اشاره به مهم‌ترین عوامل وقوع حوادث جاده‌ای، «عامل انسانی» را با ۶۲ درصد در رتبه نخست اعلام کرد و گفت پس از آن «مسیرهای مواصلاتی و خودروها» در تلفات نقش داشتند.

او سرعت غیرمجاز، عدم توجه به جلو، سبقت، خستگی و خواب‌آلودگی را مهم‌ترین دلایل تصادف خواند.

به گفته این مقام مسوول، در دهه ۸۰ مرگ و میر ناشی از تصادف سالی ۲۸ هزار نفر بود که این آمار به مرور کاهش یافت و در سال ۹۵ به حدود ۱۶ هزار نفر رسید اما دوباره تعداد قربانیان تصادفات جاده‌ای روندی صعودی به خود گرفته است.

یکی از پرتلفات‌ترین بازه‌های زمانی در تصادف‌های جاده‌ای در ایران، تعطیلات نوروزی است.

طی نوروز امسال ۸۵ هزار تصادف و ۸۷۱ مرگ در سراسر ایران ثبت شد.

پلیس راهور فراجا همان زمان اعلام کرد نیمی از فوتی‌ها، سرنشینان خودروهای پراید و پژو بوده‌اند.

با این‌ حال تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور فراجا در تشریح این آمار، گزینه ناامنی خودروهای داخلی و غیر‌استاندارد بودن جاده‌های کشور را از فهرست «مهم‌ترین دلایل وقوع تصادفات رانندگی در ایام نوروز ۱۴۰۲» حذف کرده بود.

سایر مقام‌های پلیس نیز همواره عدم رعایت حق تقدم، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و سرعت و سبقت غیرمجاز را دلایل عمده تصادف‌ها اعلام کرده و گفته‌اند ۸۲ درصد این حوادث جاده‌ای بر اثر عدم توجه به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان به ویژه در مسیرهای طولانی اتفاق می‌افتند.

بسیاری از کارشناسان علاوه بر این عوامل انسانی، استاندارد و ایمن نبودن خودروهای ایرانی و وضعیت نامناسب جاده‌ها را عاملی موثر در بروز تصادفات عنوان می‌کنند. نکته‌ای که پیشتر کمال هادیانفر، رییس پلیس راهور هم آن را به صورت تلویحی تایید کرده و گفته بود: «پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور داریم که از بین آن‌ها تقریبا ۸۷۷ نقطه پر حادثه هستند و باید با اولویت برطرف شوند.»

بر اساس آنچه مقام‌های مسوول در ایران می‌گویند ۴۳ درصد از کشته‌شدگان حوادث رانندگی پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند و دلیلش «عدم تشخیص در ضربه مغزی یا خونریزی داخلی» و «خطای» پزشکی است.