افشاگری روزنامه‌نگار فرانسوی؛ نتانیاهو متعهد شده که رهبران «حماس» را ترور نکند

در حالی که مذاکرات دشوار با میانجی‌گری‌ مصر، قطر و آمریکا هفته‌هاست در پرونده تبادل اسرا بین «حماس» و اسرائیل فعالانه ادامه دارد، یک منبع آگاه اطلاعات جدیدی را فاش کرد.

اطلاعات فاش شده نشان می‌دهد که ظاهرا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به‌عدم ترور رهبران جنبش «حماس» که در دوحه اقامت دارند، متعهد شده است.این اطلاعات را یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «جورج مالبرونو»، روزنامه‌نگار و نویسنده مشهور فرانسوی تأیید کرده است و او نیز در دو پیام در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» منتشر کرده است.

این منبع با بیان اینکه قطر تضمین‌هایی از اسرائیل مبنی بر اینکه «موساد» ترور رهبران شاخه سیاسی حماس در دوحه را انجام نخواهد داد، دریافت کرده است.

این منبع همچنین افزود: «دوحه این پیش‌شرط را هفته‌ها پیش و قبل از ورود به مساله میانجی‌گری خود در خصوص پرونده گروگان‌ها به اسرائیل ارائه کرده بود.»

منبع همچنین خاطرنشان کرد که نتانیاهو «پیش از این به موساد دستور داده بود تا برای ترور رهبران حماس آماده شود.»

این منبع آگاه، احتمالا در اشاره به لبنان و ترکیه، جایی که تعدادی از رهبران سیاسی حماس اقامت دارند، در ادامه گفته: «به اندازه کافی جاهای دیگری غیر از قطر برای انجام این کار وجود دارد.»

از زمان آغاز جنگ اسرائیل در نوار غزه، پس از حمله غافلگیرانه جنبش حماس در 7 اکتبر به شهرک‌ها و پایگاه‌های نظامی در نوار غزه، اسرائیل بارها تاکید کرده است که هدفش «نابودی حماس» و کشتن رهبران آن و آزادی تمامی گروگان‌ها است.

اسرائیل همچنین تاکید کرده بود که آتش‌بس کوتاه مدت، آن را از دستیابی به اهداف خود، به ویژه حذف سران حماس باز نخواهد داشت.

رهبران جنبش حماس اغلب در دوحه، لبنان و ترکیه مستقر هستند، این در حالی است که یحیی السنوار، رهبر جنبش، در نوار غزه است و همچنین محمد الضیف، مسئول شاخه نظامی حماس و دیگر رهبران میدانی در داخل باریکه غزه است.